Szkolenia z Google Analytics, Google Tag Managera i Optymalizacji Konwersji 16-19 października 2017, WARSZAWA

Zarejestruj się już dziś »


Zrozum lepiej ruch dzięki filtrom Google Analytics

Instalując ostatnio znajomemu Google Analytics uświadomiłem sobie jak istotne jest stosowanie filtrów. Do tej pory zawsze robiłem to bezwarunkowo, jednak wydaje mi się, że potrzebna jest w tym punkcie chwila refleksji.

W jednym z naszych artykułów opisaliśmy jak działa Google Analytics. Już wiesz, że dane zbierane są od każdego użytkownika, który ma aktywne pliki cookie i włączoną obsługę skryptów Java. Jednak dane, które docierają do Twojego panelu Google Analytics reprezentują każdego, kto wywołał kod śledzący o Twoim identyfikatorze (niekoniecznie zainstalowany na Twojej stronie:P).

Powszechne jest stwierdzenie garbage in garbate out i chociaż odnosi się ono raczej do umiejętności wyciągania wniosków z dużej ilości informacji, to przy niskiej jakości danych nawet najlepszy analityk może zakopać się w bezsensownych wartościach metryk.

Istota filtrów

Każdy serwis ma wielu odwiedzających. Co więcej, część z nich przychodzi na Twoją stronę przypadkowo. Może zdarzyć się również tak, że Twoja witryna jest skierowana do wąskiej grupy odbiorców np. pochodzących z jednego obszaru geograficznego. Dobrym przykładem może być tutaj serwis samochodowy. Jest bardzo mało prawdopodobne, że klient będzie jechał z sąsiedniego miasta, aby naprawić swój samochód, kiedy we własnej miejscowości prawdopodobnie ma wielu specjalistów. W związku z tym przekaz na Twojej witrynie jest skierowany do mieszkańców danego miasta i jego okolic. Z tego względu, będziesz chciał analizować tylko ruch „tubylców”:)

Filtr Google Analytics

Bez wykorzystania filtrów powyższa analiza mogłaby okazać się bardzo przytłaczająca. Zanim doszedłbyś do wniosków, musiałbyś w pierwszej kolejności zastosować segmentację lub inne rozwiązanie, które pozwoliłoby Ci spojrzeć na użytkowników, na których najbardziej Ci zależy. Z pomocą w takim przypadku przychodzą filtry Google Analytics. Pozwalają one zachować porządek w danych i szybciej wyciągać istotne dla Ciebie wnioski. Stosuje się je w ramach profili Twojego konta Google Analytics. Warto jednocześnie zaznaczyć, że segmenty zaawansowane (i standardowe również) działają podobnie jak filtry. Wykorzystuje się je jednak „na potrzebę chwili”. Jeżeli zawsze skupiasz się na wybranej grupie użytkowników (jak w przykładzie powyżej) zdecydowanie bardziej optymalne jest wykorzystanie filtrów, podczas gdy segmenty zaawansowane możesz wykorzystać, aby głębiej przyjrzeć się danej grupie docelowej. Można to określić mianem analiz ad hoc.

Dla wygody można założyć kilka profili w ramach jednego konta, które będą miały aktywne różne filtry. Na bazie naszych doświadczeń wiemy, że zawsze warto zostawić jeden profil „czysty”. W razie błędnej konfiguracji filtra może okazać się, że chcąc przyśpieszyć i polepszyć nasze analizy zablokowaliśmy całkowicie dostęp do danych…

Poniżej przedstawię kilką ciekawych filtrów, które naszym zdaniem powinny znaleźć się na każdym koncie Google Analytics. Ich stosowanie w ramach jednego/wielu profili zależy od indywidualnych preferencji. Pamiętaj, że w ramach konta może założyć do 100 profili, dlatego nie warto stosować wszystkich filtrów w ramach jednego. Segmentacja wielokryterialna pozwoli Ci lepiej zrozumieć ruch na Twojej stronie!

Implementacja filtrów w Google Analytics

Zanim przejdę do opisu najciekawszych (moim zdaniem) filtrów, krótka instrukcja jak filtr zaimplementować.
Będąc zalogowanym do systemu musisz wejść do konta, w ramach którego chcesz stworzyć profil. Następnie klikasz Dodaj nowy profil lub jeżeli chcesz edytować filtry w profilu już istniejącym po prostu klikasz edytuj profil. W edycji profili trzecia sekcja od góry to właśnie filtry. Następnie klikasz Dodaj filtr.

Dodawanie filtrów Google Analytics

Twoim oczom ukazało się okienko, w którym w pierwszej kolejności wybierasz, czy zastosowany filtr będzie nowo utworzony, czy chcesz wykorzystać filtr, który już wcześniej w ramach danego profilu stworzyłeś.

Jeżeli wybierzesz opcję pierwszą, to przechodzisz do konfiguracji filtra. Najpierw należy podać jego nazwę. Dobrze, żeby jednoznacznie określała ona, jak działa dany filtr np. dla filtru włączającego dane jedynie użytkowników z woj. mazowieckiego można nazwać filtr „Włączenie ruchu z mazowieckiego” itd.
Następnie wybierasz jakiego rodzaju ma być zastosowany filtr. Masz dwie opcje:

  • filtr predefiniowany – jest o wiele prostszym rodzajem filtra. Jest to zdecydowanie najlepsze rozwiązanie dla początkujących. Wybierasz w nim, czy ruch o zadanych parametrach ma być wykluczony czy uwzględniony w ramach danego profilu. Parametry, które możesz określić to: ruch z domen, ruch z adresów IP, ruch do podkatalogów. Myślę, że powyższe parametry nie wymagają głębszego tłumaczenia (w razie wątpliwości pytaj proszę w komentarzach do postu lub bezpośrednio na maila). Dalej wybierasz, jaki użytkownik będzie spełniał dane parametry. Dla przykładu stwórzmy filtr, który wykluczy moje IP z ruchu na danej stronie internetowej. Nazwijmy go „Wykluczenie IP Mariusz”. Dalej wybieramy wyklucz/ruch z adresów IP/równe. W polu adres IP wpisuję mój adres IP (jeżeli nie znasz swojego adresu IP, w wyszukiwarce Google wystarczy wpisać „moje IP”).
  • filtr niestandardowy – posiada już znacznie więcej opcji i pozwala na bardziej zaawansowaną segmentację użytkowników. Nie chcę tutaj szczególnie się rozpisywać, ponieważ jest to temat na kilka artykułów. Poniżej opiszę ciekawsze zastosowania filtrów niestandardowych.

Jeżeli po tym krótkim wstępie na temat implementacji filtrów masz problem z jego instalacją i nie masz czasu czekać na naszą odpowiedź zapraszam na stronę pomocy Google dotyczącą filtrów.

Ciekawe filtry Google Analytics

Pierwszym i moim zdaniem najważniejszym filtrem jest omówiony powyżej filtr wyłączający Ciebie (IP firmy) z ruchu na stronie.

Twoja witryna często jest niczym Twoje dziecko. Wchodzisz tam codziennie, doglądasz, czy wszystko jest ok. Nanosisz poprawki i za każdym razem odświeżasz (zwłaszcza w momencie powstawania serwisu). Za każdym razem Twoja wizyta liczy się jako PageView, a niepotrzebnie… zakłóca to jedynie dane dotyczące ruchu innych użytkowników. W zawiązku z tym należy wykluczyć miejsce, w którym korzystasz z Internetu.

Innym, ciekawym choć często bagatelizowanym filtrem jest włączenie jedynie ruchu z Twojej domeny.

Błąd jest z natury ludzki, więc ludzie mogą się mylić… Kod śledzący instalowany na stronie identyfikowany jest po unikalnym numerze użytkownika (zajrzyj tutaj, aby przypomnieć sobie, jak zainstalować kod śledzący Google Analytics). Może się zdarzyć tak, że ktoś inny popełni błąd i Twój numer zaimplementuje na własnej stronie i chociaż prawdopodobieństwo takiej pomyłki jest bardzo małe, to warto się przed nim zabezpieczyć. Wybieramy wówczas filtr niestandardowy. Nazwijmy go „Ruch z domeny”. Jako typ wybieramy Włącz, w polu filtra wybieramy „Nazwa hosta”. Przy wprowadzanie wzorca filtra musimy posłużyć się wyrażeniami regularnymi (ang. regular expresions). Więcej na ten temat znajdziesz na blogu Mariusza Gąsiewskiego. Bez wchodzenia w szczegóły wpisujemy „conversion.pl” dla domeny naszego bloga. Aby sprawdzić, czy wpisane wyrażenie regularne jest poprawne możesz użyć bezpłatnego narzędzia do testowania wyrażeń regularnych.

Kolejny przykład pochodzi z bloga .eduGuru. Przyjrzyjcie się przykładowi raportu Google Analytics. Co jest z nim nie tak?

Błąd raportowania Google Analytics

Wygląda na to, że każdy z powyższych stron jest przykładem tej samej strony. Analiza takich danych może namieszać we wnioskach. Dlatego należy zastosować poniższy filtr. Tłumacząc go na język polski, traktuje on wszystkie znaki jako małe litery. Na tej podstawie dowiedziałeś się również, że Google Analytics rozróżnia małe i wielkie znaki (stąd pytanie przy każdej konfiguracji filtra, czy wielkie litery mają być rozróżniane).

Przykład filtra

W rękawie mam jeszcze kilka propozycji, ale jestem ciekaw Waszych pomysłów:) Proszę powiedzcie, jakie Wy filtry stosujecie. W niedalekiej przyszłości na pewno rozszerzę moje rozważania na temat filtrów w Google Analytics. Bądźcie w kontakcie!

Przeczytaj dalszą część tego artykułu.

Autor: Mariusz

To właśnie on odpowiada za wdrażanie analityki internetowej u naszych klientów. Skończył Szkołę Główną Handlową na kierunku Metody Ilościowe w Ekonomii i Systemy Informacyjne. Walczy obecnie o tytuł doktora :) Często możecie poczytać jego artykuły na naszym blogu oraz w prasie branżowej. Aaa.. coś jeszcze – Mariusz pilnuje by praca projektowa szła zgodnie z harmonogramem, i właśnie dlatego wszyscy tak bardzo go lubimy.





  • http://magiczne.seoisem.pl Kasia Bauer

    Warto dodać, że w przypadku wykluczania IP także warto wykorzystać RegEx.

    Popularnym i ciekawym filtrem pełny referer w Google Analytics w szczególności w przypadku linków z for.

  • http://intensedebate.com/people/Conversion Mariusz Michalczuk

    Jak najbardziej:]

    W kolejnym poście chciałem dodatkowo poruszyć kwestię wykluczenia zmiennego IP – w końcu zmieniamy miejsca łączenia się z Internetem. Ba, nawet niektórzy providerzy z góry narzucają nam zmienne IP (np. Neostrada), Wchodząc na Wasz blog natrafiłem jednak na ciekawy artykuł na ten temat:
    http://magiczne.seoisem.pl/blokowanie-wlasnych-od

    Rozszerzyłbym go jedynie o sposób instalacji w najnowszym kodzie. Na stronie, która dodaje odpowiednie caisteczko trzeba zamieścić następującą linijkę:

    <body onload="_gaq.push(['_setVar', 'GA-usuniecie'])">

    Należy pamiętać jednak, że Var jest już mało używany i może zostać zniesiony na rzecz CustomVar. W tym momencie jednak, nie można robić filtrów na podstawie CustomVar.

  • Bartosz

    A jak wykluczyć ruch na przykład z części serwisu np. http://www.mojadomena.pl/intranet/* ?

    • http://www.conversion.pl/blog/ Paweł Ogonowski

      Ustaw filtr predefiniowany. W kolejnych dropdownach wybierz kolejno:
      1. wyklucz
      2. ruch do podkatalogów
      3. rozpoczyna się na
      W polu "Podkatalog:" wpisz "/intranet/

  • Ewelina

    Napisałeś: Przy wprowadzanie wzorca filtra musimy posłużyć się wyrażeniami regularnymi (ang. regular expresions). Więcej na ten temat znajdziesz na blogu Mariusza Gąsiewskiego. Bez wchodzenia w szczegóły wpisujemy „conversion.pl” dla domeny naszego bloga. Czu możesz rozwinąć czemu conversion..pl? Czy dla każdej domeny będzie taki wzór filtra? Chcę założyć filtr i wszystko było jasne, do tego momentu. Fajnie byłoby gdybyś wyjaśnił skąd się to wzięło. Pozdrawiam.

  • Ewelina

    o jeez chyba załapałam, sorry, ale nie wyspana jestem co za gafa :P

  • http://www.conversion.pl/blog Mariusz Michalczuk

    To dla pewności wyjasnie – symbol backslash () przed kropką stosowany jest, aby anulować znaczenie kropki w RegEX. Kropka w wyrażeniach regularnych oznacza, że system dopasowuje dowolny ciąg znaków po kropce, czyli w tym przypadku wpisanie samego "conversion.pl" nic nie da, bo system będzie dopasowywał np. "conversionapl", "conversionbpl" itd. Zastosowanie backslash powoduje, że kropka w RegEX jest po prostu kropką:)

  • Robert Świercz

    A w jaki sposób śledzić ruch z domen które przekierowują na główną stronę. Np po to by sprawdzić (i widzieć w źródłach odwiedzin) z której domeny z przekierowaniem permanent ruch jest największy? Czy do tego jest jakiś prosty ruch? Czy filtry tutaj pomogą?

  • http://www.conversion.pl/blog Mariusz

    Cześć. Moim zdaniem najbardziej optymalnym rozwiązaniem do takiej analizy będzie wykorzystanie filtrów w raportach niestandardowych w nowym GA (v.5). W polu filtra wybierasz dwa warunki – jeden na ścieżkę odesłania i podajesz tam wszystkie witryny odsyłające (najlepiej z pomocą RegEXa), a w drugim podajesz stronę docelową z warunkiem na stronę główną. W zależności od tego, co chcesz śledzić, to dopierasz sobie metryki (zachęcam do włączenia na pewno liczby wejść oraz współczynnika odrzuceń). Czy to pomaga?

  • Michał

    Cześć,

    Mam pewien problem związany z wykluczaniem IP. Próbowałem to zrobić standardowo, jak również korzystając z opcji niestandardowego filtra. Niestety w każdym wypadku wejścia z mojego IP (firmy, w której pracuję) są rejestrowane. Nie wiem z czego to może wynikać . Nasz dostawca internetu to UPC.

  • http://www.conversion.pl/blog Mariusz

    A jak sprawdziłeś, że Wasze wizyty są raportowane? Czy na pewno IP jest stałe?

  • http://www.galerialazienki.pl Rafał

    Witam,
    Jak wykluczyć sumowanie wizyt z danego kraju?

    Pozdrawiam

  • conversionpl

    Rafał – w polu filtra wybierz "Kraj" i we wzorze wpisz kraj, z którego ruch chcesz wykluczyć np. Poland.

x

Pobierz najnowsze case study

Przeczytaj jak Limango Polska wykorzystuje potencjał analityki internetowej w swojej organizacji.

Pobierz case study
Przeczytaj poprzedni wpis:
Jak analizować formularze, by poprawiać ich skuteczność

W artykule na temat wykorzystania ścieżek do celu przy optymalizacji konwersji prezentowałem przykład jednego ze sklepów internetowego, w którym największy...

Zamknij