Zmiana definicji wizyty w Google Analytics

11 sierpnia 2011 na oficjalnym blogu Google Analytics została ogłoszona zmiana definicji wizyty (sesji) w Google Analytics. Zmiana dosyć niespodziewana, bo bez wcześniejszych zapowiedzi. Jednak nie wnosi ona wiele nowego do analizy…

Definicja wizyty

Do tej pory Google Analytics jako wizytę traktowało sesję, która:

  • trwała co najwyżej 30 minut nieaktywności,
  • skończyła się wraz zamknięciem przeglądarki przez użytkownika lub razem z końcem dnia.

Jeżeli jeden z powyższych warunków został niespełniony tzn. użytkownik nie podejmował żadnej aktywności przez 30 minut lub zamknął przeglądarkę, to jego kolejna aktywność na naszej stronie skutkowała kolejną wizytą w raportach Google Analytics.

Wyobraźmy sobie sytuację, w której użytkownik wchodzi na naszą stronę o 17:30. W tej chwili dzwoni do niego telefon i wychodzi z domu na 30 minut zostawiając komputer z otwartą przeglądarką na naszej sronie. Po powrocie, o 18:02 kontynuuje przegladanie naszego serwisu. Zgodnie z definicją jego wizyta w narzędziu zostanie odczytana jako dwie oddzielne sesje tj. dwie wizyty.

W drugim przypadku użytkownik wchodzi na naszą stronę z witryny odsyłającej. W tym samym czasie przychodzi do niego kolega i prosi go o sprawdzenie godziny odjazdu pociągu. Nasz uzytkownik w tej samej zakładce wpisuje adres rozkładów PKP, po czym wraca na naszą stronę. Jednak nie do końca zapamietał adres – w pamięci utkwiła mu jedynie nazwa firmy. Wpisuje więc ją w wyszukiwarkę i odwiedza naszą witrynę za pośrednictwem linku sponsorowanego. W związku z tym, że nie minęło 30 minut od poprzedniej odsłony, to będzie to traktowane przez Google Analytics jako jedna i ta sama wizyta (sesja).

Co się zmieniło?

Zgodnie z nową (obowiązującą od 11 sieprnia 2011) definicją, za nową wizytę będzie traktowa sesja w której:

  • użytkownik podjął aktywność po 30 minutach nieaktywności (bez zmian),
  • kontynuował przeglądanie strony na przełomie dnia (bez zmian),
  • zmienił źródło w ciągu 30 minut od pierwszych odwiedzin na stronie (nowość).

Jak widzimy, zmianie uległ ostatni punkt. Zmiana źródła ruchu oznacza w rzeczywistości zmianę kampanii, czyli zmianę jednego z parametrów: utm_source, utm_medium, utm_term, utm_content, utm_id, utm_campaign oraz gclid. Oprócz tego nie ma mowy o rozpoczęciu nowej sesji po zamknięciu przeglądarki.

W takim przypadku w przykładzie z rozkładem PKP wizyta użytkownika na naszej stronie zostana odczytana przez Google Analytics jako dwie oddzielne wizyty (sesje).

Co zmienia się w raportach?

Główną metryką, która ulegnie zmianie jest liczba wizyt – powinniśmy odnotować wzorst wizyt, lecz nie jest to regułą. Na kontach naszych Klientów nie zobaczyłem większych rozbieżności – oczywiście widać lekkie zachwianie wzrostu wizyt z końcem tygodnia, aczkolwiek nie jest to dramatyczna zmiana – na jednych witrynach widać to wyraźniej, na innych zmiana jest bardzo mało widoczna.

Oczywiście pozostałe metryki bezwględne jak liczba unikalnych użytkowników, liczba odsłon czy czas na stronie nie zostały (przynajmniej nie powinny) zachwiane. Metryki względne (zwłaszcza wszelkiego rodzaju współczynniki), związane z liczbą wizyt, mogą w związku ze zmianą ich liczby lekko ulec zmianie.

Jak to sprawdzić u siebie?

Najprościej jest porównać tydzień 8-14 sieprnia z analgicznym okresem tygodnia poprzedniego. Przyjrzyjmy się kilku serwisom, do których mamy dostęp. Zwróćcie uwagę na zmianę procentową.

Kliknij na zdjęcie, aby powiększyć

Kliknij na zdjęcie, aby powiększyć

Kliknij na zdjęcie, aby powiększyć

Jak widzimy te rozbieżności nie są ogromne, a zmiana procentowa pewnie często wynika z zmiany dzień do dnia innego dnia tygodnia:) Dla pewności możemy wykesportować dane do Excela i przeprowadzić porównanie czwartek do czwartku oraz piątek do piątku.

Podsumowanie

Moim zdaniem zmiana definicji nie przyniesie żadnego przełomu w analizach. Na początku na pewno będzie trochę zamieszania. Jednak przy zmianach nie przekraczających 10% (jak czytamy w komentarzach na blogu Google Analytics u innych użytkowników Google Analytics nie doszło do większych rozbieżności), a w przypadku niektórych witryn nawet w ogóle niezauważalnych nie wnosi to nic nowego.

Uważam również, że zmiana poszła w dobrym kierunku – jest to na pewno bardziej logiczne rozwiązanie. Zwłaszcza z punktu widzenia oceny kanałów marketingowych – na pewno niesie to lepsze zrozumienie tematu:)

Jeżeli jednak mamy problem z nową definicją, to zalecam zastąpienie wizyt np. unikalnymi użytkownikami. W długim okresie na pewno będziemy mogli wrócić do analizy wizyt. Co również jest ważne – zachęcam do skorzystania z adnotacji, w celu zaznaczenia daty zmiany. Może się zdarzyć tak, że za 3 miesiące nie będziemy o tym pamiętali, a za pół roku jest to już niemal pewne:)

Kliknij na zdjęcie, aby powiększyć

Autor: Mariusz

To właśnie on odpowiada za wdrażanie analityki internetowej u naszych klientów. Skończył Szkołę Główną Handlową na kierunku Metody Ilościowe w Ekonomii i Systemy Informacyjne. Walczy obecnie o tytuł doktora :) Często możecie poczytać jego artykuły na naszym blogu oraz w prasie branżowej. Aaa.. coś jeszcze – Mariusz pilnuje by praca projektowa szła zgodnie z harmonogramem, i właśnie dlatego wszyscy tak bardzo go lubimy.





  • Yakoob

    Bardzo przydatna informacja która gdzieś mi umknęła w gąszczu innych. Przydałby się jeszcze link do oryginalnej informacji z bloga google do wklejenia w adnotacji.

  • http://www.conversion.pl/blog Mariusz

    Oficjalną wiadomość można znaleźć pod adresem: http://analytics.blogspot.com/2011/08/update-to-s

  • http://uxfocus.pl Bartek Dymecki

    Warto wspomnieć, że przez błą w GA niektóre serwisy mogły zanotować przez pewien czas po zmianie zbyt dużą liczbę wizyt.

  • http://www.conversion.pl/blog Mariusz

    Zgadza się:) Moim zdaniem wzrost liczby wizyt w dużej mierze zależy od charakterystyki serwisu. Wśród konta GA naszych Klientów są również przykłady spadku wizyt w piątek 12 sierpnia, ale wynikają one raczej z lekkiego zachwiania sezonowości:)

  • http://www.smartyou.pl/blog/ Piotr Stryjniak

    Polecam video Avinasha o tej zmianie: http://www.youtube.com/watch?v=7_w9a7FGv8o&fe… Bardzo fajnie tłumaczy całą zmianę w algorytmie. Najlepszy jednak jest poziom ekscytacji autora analityką – bezcenne :)

  • http://www.conversion.pl/blog Mariusz

    To prawda – Avinash potarfi się wczuć. My mieliśmy przyjemność brać udział w jego szkoleniach i muszę powiedzieć, że przywykliśmy już do jego ekspresyjnych wypowiedzi – jedna z ciekawszych to "Boom! Let's do the happy dance" Bardzo pozytywny człowiek:)

  • http://grynatelefon.net/ Maciek

    Mam jedno pytanie, jak prosto przeliczać statystyki serwerowe, mianowicie Visits i Pageviews? To są po prostu unikalni użytkownicy i odsłony czy coś pomyliłem? Nie mogę korzystać z Analitics, czy ktoś mi może to rozjaśnić?:)

  • http://www.conversion.pl/blog Mariusz

    Generalnie logi serwerowe rejestrują każdą interakcję użytkownika z serwerem. Najogólniej są to po prostu odsłony. Jednak interakcją z serwerem może być również ściągnięcie pliku czy powiększenie zdjęcia. Jeżeli korzystasz systemu, który przedstawia dane na podstawie logów serwerowych, to tam takie rzeczy powinny być rozróżnione.

x

Pobierz najnowsze case study

Przeczytaj jak Limango Polska wykorzystuje potencjał analityki internetowej w swojej organizacji.

Pobierz case study
Przeczytaj poprzedni wpis:
Jak poznać słowa kluczowe z wyszukiwania obrazów Google?

Wobrażam sobie, że to pytanie dręczy wiele osób - przede wszystkim fotografów, grafików, artystów - ludzi, którzy prowadzą swoje strony...

Zamknij