Wymiary i dane niestandardowe: doładuj swoje konto Analytics

Można śmiało powiedzieć, że z Google Analytics dowiemy się tyle, ile sami umiemy z niego wyciągnąć.

Narzędzie daje ogromne możliwości zaawansowanej konfiguracji. Tylko od nas zależy, czy nasze działania ograniczą się wyłącznie do generowania raportów o liczbie unikalnych użytkowników i oglądania sekcji „Na żywo”, czy użyjemy Google Analytics do przeprowadzania zaawansowanych analiz wykorzystując na przykład śledzenie zdarzeń czy segmentację.

Dowodem na to, że Universal Analytics może stać się, dedykowanym, szytym na miarę narzędziem dla każdej organizacji, są wprowadzone ostatnio wymiary i dane niestandardowe.

To duży krok w stronę integracji danych: możemy zasilić nasze konto Analytics zewnętrznymi źródłami danych. Od informacji o autorze postów, przez dane na temat pogody po liczbę wypitych kaw w biurze. Następnie wykorzystać te dane chociażby przy analizach segmentów użytkowników.

Jak wykorzystywać niestandardowe wymiary i dane do wyciągania jeszcze lepszych wniosków? Przygotowaliśmy dla Was krótki przewodnik.

Na początku krótka uwaga: jeżeli nie dokonaliście migracji na UA, nic z tego. To funkcjonalność dostępna tylko w Universal Analytics.

Co to są wymiary i dane?

Google Analytics definiuje wymiary jako „opisowy atrybut lub charakterystyka obiektu”, a dane jako „poszczególne elementy wymiaru, które można przedstawiać jako sumę lub stosunek”.

Mówiąc po ludzku, wymiar to po prostu segment użytkowników (użytkownicy charakteryzujący się jakąś jedną wspólną cechą) obecny w Google Analytics najczęściej jako wiersz w raporcie, podczas gdy dane stanowią ilościowy opis tego segmentu – w Google Analytics najczęściej przedstawiony w kolumnie. Wszystkie raporty w Google Analytics oparte są na połączeniu wymiarów i danych.

Mamy dostęp do 200 wymiarów i danych ustawionych domyślnie na naszym koncie Google Analytics. Ale nie musimy się do nich ograniczać.

Od niedawna mamy możliwość zasilenia naszego konta o nowe, przydatne konkretnie dla naszego biznesu dane. W tym przypadku można powiedzieć „sky is the limit”: jeżeli tylko wiemy, jak poprawnie skonfigurować niestandardowy wymiar bądź dane, możemy przesyłać właściwie wszystko, co przyjdzie nam do głowy.

Czym różnią się niestandardowe wymiary i dane od zmiennych niestandardowych?

Można powiedzieć, że to już było – podobne możliwości dawały zmienne niestandardowe. To prawda – te funkcjonalności są bardzo podobne, i jeżeli jesteście specami od ustawiania zmiennych niestandardowych – bez problemu poradzicie sobie z niestandardowymi wymiarami.

Jest jednak kilka znaczących różnic.

Po pierwsze, możemy wprowadzić do 20 niestandardowych wymiarów i 20 niestandardowych danych. W przypadku zmiennych niestandardowych to ograniczenie było dużo większe (tylko 5).

Po drugie, niestandardowe wymiary i dane definiuje się w interfejsie – tam określa się ich nazwę, poziom oraz slot. W kodzie definiowane są tylko wartości dla wymiary. Tymczasem w przypadku zmiennych niestandardowych całość musi być zdefiniowana po stronie kodu.

Oznacza to, że niestandardowe wymiary i dane można skonfigurować z poziomu konta – nie trzeba dokonywać zmian w samym kodzie.

Jak ustawić na swoim koncie Google Analytics niestandardowe wymiary i metryki?

Ustawienie niestandardowych wymiarów i metryk nie powinno być dużym wyzwaniem. Należy pamiętać, że ta opcja dostępna jest tylko jeżeli przeprowadziliśmy migrację na Universal Analytics.

Pokażę Wam na przykładzie naszego bloga, jak krok po kroku skonfigurować niestandardowe wymiary i dane – w naszym przypadku jako wymiar wybraliśmy autora tekstu.

Niestandardowe wymiary krok 1
W panelu administratora na poziomie usługi wybieramy niestandardowe definicje. Następnie przechodzimy do niestandardowych wymiarów.
Niestandardowe wymiary krok 2
Następnie wybieramy „Dodaj niestandardowy wymiar, nadajemy mu nazwę oraz ustawiamy zakres. Jeżeli odznaczymy opcję „Aktywna” wymiar dalej będzie się pojawiać w raportach niestandardowych, jednak dane nie będą zbierane.

W przypadku wybrania opcji autor zakresem będzie Hit. Mamy do wyboru jeszcze użytkownika oraz sesję – o tym czym różnią się poszczególne zakresy napiszę w dalszej części artykułu.

Niestandardowe wymiary krok 3
W momencie, gdy stworzymy już niestandardowy wymiar pojawiają nam się kody, które należy umieścić na stronie. Wymiarowi nadawany jest indeks – w tym przypadku jest to wymiar1. W momencie kiedy zdefiniujemy „dimensionValue”, Analytics widząc podaną wartość prześle zawarte w niej dane do naszego konta. Aby skonfigurować wartość wymiaru „autor” wykorzystaliśmy (kod, który zaciąga dane o autorze w nagłówku posta).

Dane lądują na koncie Google Analytics jako indeks plus wartość.

Należy pamiętać, że dane przesyłane są do konta Google Analytics tylko w połączeniu z innymi hitami (działaniami), takimi jak zdarzenie, wirtualna odsłona czy transakcja. Dlatego kod umieszczamy pod głównym kodem śledzącym Google Analytics.

Raport Autor
Teraz możemy analizować to jak popularny są posty poszczególnych autorów i na przykład stworzyć ranking najbardziej poczytnych autorów. Albo sprawdzić, które posty danego autora mają najwyższy średni czas spędzony na stronie.

Zakres produktu, sesji, użytkownika, hitu

Jak wcześniej pisałam, jeżeli jako niestandardowy wymiar ustawiamy autora, robimy to w zakresie hitu. To chyba najtrudniejszy to zrozumienia element całej konfiguracji. Ci, którzy ustawiali już zmienne niestandardowe nie powinni mieć z tym problemu.

Możemy definiować wymiary w zakresie

  • Hitu
  • Sesji
  • Użytkownika
  • Produktu

Zakres hitu

Jako hit określamy jednostkową porcję danych przesyłanych do Google Analytics. Może to być zdarzenie, wirtualna odsłona czy transakcja. Jeżeli zakresem będzie hit – do danego hitu dołączana będzie porcja danych zawierających numer indeksu i wartość danego wymiaru.

W jednej sesji użytkownik może przesyłać wiele hitów: poruszając się po serwisie generuje różne zdarzenia czy wirtualne odsłony. W tym zakresie informacja o niestandardowym wymiarze zostanie przekazana przy każdym hicie, który zdefiniujemy. Czyli jeden użytkownik może „wysłać” kilka wymiarów i danych niestandardowych do Google Analytics.

Kod źródłowy: wymiar niestandardowy
W przypadku autora artykułu: za każdym razem kiedy użytkownik wyświetli tekst danego autora, do hitu „wirtualna odsłona” dołączona zostanie porcja informacji o autorze – i tak podczas jeden wizyty użytkownik może wysłać kilka (kilkanaście, jeżeli jest zagorzałym czytelnikiem) hitów z tą wartością.

Zakres sesji

Sesja to najprościej mówiąc, zestaw hitów zgrupowanych razem dla jednej wizyty jednego użytkownika. Sesja trwa 30 minut od pierwszego hitu.

W przypadku ustawienia zakresu Sesji kolejne hity z inną wartością nadpisują wcześniejsze działania. Jeżeli wymiar Autor ustawilibyśmy na poziomie sesji, otrzymywalibyśmy informacje tylko na temat autora ostatniego posta, który użytkownik przeczytał w czasie trwania sesji.

Poziom sesji możemy wykorzystać na przykład do przesyłania danych na temat logowania. Nie ma znaczenia w którym momencie użytkownik zalogował się do serwisu – ważne, że zrobił to w czasie trwania sesji. Jeżeli tylko wykonał taką akcję, do konta Google Analytics przesyłana jest informacja „Zalogowany”. Wówczas przy analizie segmentów możemy ustawić wartość „zalogowani” i analizować jak tacy użytkownicy zachowują się na stronie.

Podobnie w przypadku informacji o pogodzie: możemy ustawić niestandardowy wymiar w zakresie sesji (raczej mało prawdopodobne, że pogoda zmieni się diametralnie w ciągu 30 minut).

Zakres użytkownika

Google Analytics za pomocą ciasteczek jest w stanie zidentyfikować pojedynczego użytkownika. Kiedy wchodzi on do serwisu, przypisane jest mu ID i jest rozpoznawalny jako konkretna osoba (a raczej konkretny zestaw danych) przez 2 lata (tyle żyje ciasteczko). Zbierane dane są grupowane: w efekcie możemy segmentować nie tylko sesje, ale prawdziwych użytkowników.

To dobre rozwiązanie dla informacji, które nie zmieniają się często (albo w ogóle). W zakresie użytkownika możemy zdefiniować na przykład płeć (jeżeli mamy takie dane np. w CRM) czy to, jaki rodzaj konta w naszym serwisie posiada dany użytkownik (na przykład konto classic lub premium itd.)

Zakres produktu

Wartość danych bądź wymiarów niestandardowych jest przypisana konkretnie do produktu – ta opcja dostępna jest tylko w ulepszonym ecommerce.

Jak raportować niestandardowe wymiary i metryki?

W klasycznym Google Analytics zmienne niestandardowe znajdowały się w sekcji Odbiorcy / Niestandardowe / Zmienne niestandardowe. W tym miejscu nie znajdziemy już wymiarów i danych niestandardowych. Są one traktowane jako „zwykłe” wymiary dodatkowe.

Możemy wykorzystać je w najprostszy sposób: dokładnie tak jak zwykły wymiar w raporcie.

Raport wymiar niestandardowy pogoda
Niestandardowe wymiary ustawiamy jako wymiar dodatkowy raportu na przykład przy analizie raportów Cały Ruch.

Niestandardowe wymiary możemy wykorzystywać do tworzenia segmentów, raportów niestandardowych i filtrów. Trzeba pamiętać, że niestandardowe wymiary i dane ustawiane są na poziomie usługi – dlatego też filtry możemy ustawić na poziomie widoku – nie możemy tego zrobić dla całego konta.

Raport niestandardowy autor
Przykład raportu niestandardowego na podstawie danych o autorach naszego bloga. Mamy ustawione zdarzenia o etykiecie: Do końca i Do połowy (zdarzenia na scrollowanie, które pokazują jak użytkownicy czytają teksty). Generujemy raport niestandardowy (tabelę kartotekową), w którym wymiarem jest autor, a następnie ustawiamy etykietę zdarzenia Do końca lub Do połowy. Tym samym możemy prześledzić jak czytane są teksty poszczególnych autorów

Jak wykorzystywać niestandardowe wymiary i dane w swoich analizach?

Możliwości jest nieskończenie wiele: wszystko zależy od charakterystyki naszego biznesu i kompetencji zespołu analityków.

Poniżej kilka przykładów, które mogą Was zainspirować do wykorzystania tej funkcjonalności na swoich kontach:

Śledzenie pogody

W serwisach ecommerce warto np. przekazywać do Google Analytics informacje o pogodzie — na pewno każdy z właścicieli sklepów internetowych zaobserwował, że w dni z gorszą pogodą sprzedaż rośnie (nie wspominając już o skrajnie zależnych od warunków atmosferycznych branżach jak np. sprzedaż opon).

Raport niestandardowy pogoda
Aby skonfigurować dane dotyczące pogody musimy określić szerokość i długość geograficzną naszego IP i na tej podstawie zaciągnąć dane z zewnętrznego API (np. http://openweathermap.org/). Wymiar niestandardowy ustawiamy w zakresie sesji.

Więcej informacji jak ustawić informacje pogodowe za pomocą Google Tag Managera znajdziecie na blogu Simo Ahavy.

Śledzenie sposobu płatności

Tak, oczywiście można śledzić jaki sposób płatności (kartę Visa, Mastercard, za pobraniem itd.) wybierają użytkownicy za pomocą zdarzeń. Ustawienie niestandardowego wymiaru pozwoli jednak na lepszą analizę zachowania: możemy wykorzystać te informacje do analizy segmentów i obserwować korelację pomiędzy liczbą produktów w koszyku czy średnią wartością zamówienia.

Przekazywanie informacji o marży

To bardzo ciekawa opcja dla ecommerce, szczególnie przy analizie kampanii marketingowych. Jeżeli chodzi o ROI – a to przecież chodzi – to ile zarabiamy na danym produkcie ma znaczenie, a nie tylko jego cena. I tę wartość także powinniśmy brać pod uwagę.

Załóżmy, że w sklepie internetowym z elektroniką telewizor kosztuje 3000 PLN. Marża to 2%, więc na zakupie tego produktu zarabiamy 90 PLN . Z kolei sokowirówka kosztuje 250 PLN a marża wynosi 15% – czyli zarabiamy 45 PLN.

Oczywiście są to dane wrażliwe – jest jednak kilka sposobów na przekazanie je tak, aby nie były widocznie w kodzie, np. za pomocą serwowania tych danych z serwera poza wizytą użytkownika.

Informacje na temat interakcji użytkowników z aplikacją

Bardzo dobry przykład wykorzystania niestandardowych wymiarów w poszczególnych zakresach znajdziecie na stronie Pomocy Google.

Krok po kroku przedstawiona jest konfiguracja zmiennych niestandardowych na przykładzie aplikacji do gier. W zakresie hitu możemy obserwować jak często użytkownicy grają na poszczególnych poziomach gry, na poziomie sesji możemy zebrać dane o interakcjach użytkowników w czasie 3-dniowej wersji próbnej. W zakresie użytkownika możemy porównywać zachowanie tych, którzy posiadają darmową i płatną wersję. Pokazane jest także wykorzystanie zakresu produktu: jakie doładowania wykupują użytkownicy aplikacji.

 

Niestandardowe wymiary i dane otwierają ogromne możliwości analizy, a także łączenia danych offline z online. Jeżeli jeszcze zastanawiacie się nad migracją na Universal Analytics – ta funkcjonalność powinna Was do tego przekonać.

Czy macie już swoje pomysły na niestandardowe wymiary i dane? Jeżeli tak, podzielcie się nimi w komentarzach.

Autor: Elżbieta

Ela nie tylko dużo gada, ale także dużo pisze. Dlatego w Conversion odpowiada za PR i Marketing, i to ona sprawuje pieczę nad naszym blogiem. Ma milion pomysłów na minutę, o których koniecznie i natychmiast musi komuś opowiedzieć. W życiu prywatnym, podobnie jak w pracy, nie znosi nudy i … ciszy :)





  • Paweł

    Witam, mam pytanie. Chciałbym przekazywać niestandardowe informacje bezpośrednio z backendu do analyticsa, np codziennie chciałbym wysyłać liczbę opublikowanych w moim serwisie artykułów. Czy mogę to zrobić z pominięciem frontendu i czy powinienem to zrobić z użyciem niestandardowych wymiarów i danych?

    Pozdrawiam

x

Pobierz najnowsze case study

Przeczytaj jak Limango Polska wykorzystuje potencjał analityki internetowej w swojej organizacji.

Pobierz case study
Przeczytaj poprzedni wpis:
Zmiana serwisu bez redesignu? Postaw na proces optymalizacji współczynnika konwersji

Przychodzi taki moment, że zdajesz sobie sprawę, że Twój serwis blado wypada na tle konkurencji. Jest już stary, niemodny, nieużyteczny...

Zamknij