Śledzenie zdarzeń w Google Analytics (event tracking)

Po zrozumieniu podstaw funkcjonowania Google Analytics oraz zainstalowaniu systemu możemy przejść do bardziej zaawansowanych funkcjonalności tego narzędzia. Dzisiaj zajmiemy się śledzeniem zdarzeń.

Jak zapewne pamiętasz, Google Analytics działa na zasadzie odczytywania ciasteczek (ang. cookies) poprzez wykonanie skryptu śledzącego (ang. tracking code) zainstalowanego na każdej podstronie. Jednak nie wszystkie akcje, które podejmują użytkownicy Twojego serwisu prowadzą do ponownego załadowania strony, a tym samym do wykonania kodu śledzącego – zwłaszcza jeżeli Twoja strona zawiera bogate aplikacje internetowe (np. elementy flasha). Dzisiaj przedstawię jedynie podstawy śledzenia zdarzeń w Google Analytics, natomiast kolejny artykuł (pojawi się jeszcze w tym tygodniu) będzie już stricte o śledzeniu w bogatych aplikacjach internetowych (ang. Rich Internet Applications, RIAs).

Śledzenie zdarzeń (ang. event tracking), które nie generują nowych odsłon jest jednym z elementów analizy używalności każdej strony internetowej. Właściciela serwisu mogą interesować m.in. takie zdarzenia jak:

  • wyjścia za pośrednictwem linków odsyłających na inne strony (np. za pośrednictwem którego linku użytkownicy opuścili stronę),
  • używalność multimediów (np. ile osób kliknęło play w filmiku zamieszczonym na stronie),
  • ściągnięcia plików na stronie np. wszelkich plików PDF, ZIP itp.,
  • wyjścia z serwisu za pośrednictwem banerów flash.

Twórcy Google Analytics zadbali jednak i o to, aby śledzić zdarzenia na stronach, gdzie nie dochodzi do wykonania kodu śledzącego tj. przeładowania strony. Funkcjonalność ta nie byłaby możliwa bez zastosowania modyfikacji kodu strony.

Jak zainstalować śledzenie zdarzeń na standardowej stronie?

Wszelkie wskazówki poniżej będą związane z najnowszym kodem śledzącym Google Analytics i są oparte na stronie pomocy technicznej Google Analytics dotyczącej tego tematu.

Przed isntalację tej funkcjonalności warto jednak opracować odpowiednią strukturę raportowania w śledzeniu zdarzeń.

Instalację śledzenia zdarzeń można podsumować w trzech prostych krokach:

  1. Zainstaluj kod śledzący Google Analytics na każdej podstronie (sprawdź jak zainstalować kod śledzący Google Analytics).
  2. Zmodyfikuj kod źródłowy każdego elementu, który chcesz śledzić (linku, baneru, ściągnięcia pliku itp.) poprzez dodanie elementu: _trackEvent() w każdym z linków odsyłających (czy to wychodzących linków na inne strony, czy też linków źródłowych (np. w sekcji download)).

    Specyfikacja opcji wygląda następująco:
    _trackEvent(kategoria, akcja, etykieta, wartość)

    gdzie kolejne wartości oznaczają:

    1. kategoria (wymagana) – nazwa, jaką nadajesz grupie obiektów które chcesz śledzić np. linki wychodzące,
    2. akcja (wymagana) – nazwa, która jest jednoznacznie powiązana z nazwą kategorii i definiuje w pewien sposób użytkownika, który korzysta z danego obiektu np. linki wychodzące-RSS,
    3. etykieta (opcjonalna) – dodatkowa nazwa, która charakteryzuje daną akcję np. RSS-FeedBurner,
    4. wartość (opcjonalna) – wartość liczbowa, którą możesz nadać danemu zdarzeniu np. 5 – określa czas załadowania pliku video na Twojej stronie itp.
    5. Dla przykładu prosta modyfikacja linku wygląda następująco:
      <a href="#" onClick="_gaq.push([‚_trackEvent’, ‚Filmy’, ‚Play’, ‚Prezentacja firmy’]);">Play</a>

  3. Przejdź do oglądania raportów w Google Analytics. Śledzenie zdarzeń znajdziesz w Zawartość>Śledzenie zdarzeń.
  4. Pamiętaj, że musi minąć co najmniej dzień, aby dane spłynęły do sytemu.

Więcej na temat samej instalacji oraz podstaw działania śledzenia zdarzeń przeczytasz na stronach Google.

Do czego może służyć śledzenie zmian?

Liczba zastosowań prawidłowo zaimplementowanego śledzenia zdarzeń nie jest ograniczona i w dużej mierze zależy od tego, jakie cele postawiłeś przed Twoją stroną internetową oraz które KPI definiują sukces.

Ocena tego, które linki są najczęściej klikane i do jakich zewnętrznych serwisów użytkownicy chętnie przechodzą może być kluczowa. Podobnie jest z plikami do ściągnięcia. Możesz to wykorzystać np. tworząc segment zaawansowany użytkowników, którzy ściągnęli (powiedzmy) poradnik z Twojego serwisu. Jeżeli porównasz ich zachowanie z pozostałymi odwiedzającymi otrzymasz wnioski dotyczące np. wartości merytorycznej Twojego poradnika. Jeżeli jest dobrze i rzetelnie napisany, to prawdopodobnie użytkownicy, którzy mieli okazję go przeczytać będą spędzali więcej czasu na Twojej witrynie i jednocześnie będą odwiedzali więcej stron w jej ramach szukając większej ilości ciekawych i wartościowych informacji, których przedsmak znaleźli w PDFie.

Może przychodzą Ci inne pomysły na wykorzystanie śledzenia zdarzeń? Może po przeczytaniu tego artykułu wpadłeś na pomysł, jak wykorzystać śledzenie zdarzeń w ramach Twojej witryny? Podziel się nim z nami!

Niestety w przypadku bardzo dużych serwisów implementacja śledzenia zdarzeń może okazać się problematyczna, ponieważ każdy element serwisu należy „ręcznie” otagować. Jednak konstruktorzy znaleźli również na to sposób. Sprawdź jak działa program, który umożliwia automatyczne tagowanie linków w dużych serwisach. Jeżeli znasz inny sposób, który ułatwiają ten proces we współpracy z asynchronicznym kodem śledzącym również prosimy o sugestie:)

Jeśli potrzebujesz audytu konfiguracji narzędzi analitycznych (Google Analytics, AT Internet, Adobe Analytics czy Webtrends) lub chcesz rozwijać analitykę internetową wewnątrz organizacji skontaktuj się z Conversion by poznać nasze podejście. Więcej o analityce internetowej dowiesz się pobierając przygotowane przez nas bezpłatne poradniki, raporty oraz case studies.

Autor: Mariusz

To właśnie on odpowiada za wdrażanie analityki internetowej u naszych klientów. Skończył Szkołę Główną Handlową na kierunku Metody Ilościowe w Ekonomii i Systemy Informacyjne. Walczy obecnie o tytuł doktora :) Często możecie poczytać jego artykuły na naszym blogu oraz w prasie branżowej. Aaa.. coś jeszcze – Mariusz pilnuje by praca projektowa szła zgodnie z harmonogramem, i właśnie dlatego wszyscy tak bardzo go lubimy.





  • Kamil Górski

    macie bad linka w pierwszej linijce

    pzdr

    • http://intensedebate.com/people/Conversion Conversion

      Dzięki, linki zostały poprawione:)

  • http://www.silesiasem.pl Artur

    Jeszcze nie czytałem wszystkich Waszych artykułów od A do Z, ale widzę że można u Was zaczerpnąć kawałek unikatowej wiedzy, oby tak dalej.

    • http://intensedebate.com/people/Conversion Mariusz Michalczuk

      Dziękujemy i zapraszamy do subskrypcji oraz lektury artykułów!

  • http://www.friendlyinn.pl Robert

    Czy wiecie może jak pomierzyć klikniecia w adres e-mail ? Chodzi mi o "a href="mailto" … mam z tym problem, a opisana powyżej metoda nie funkcjonuje przy odwołaniach do zewnętrznego klienta pocztowego (np. thunderbirda) … wszystko działa poprawnie z plikami PDF, AVI, zewnętrznymi stronami, ale mam problem z adresami e-mail …

  • http://www.conversion.pl/blog/ Paweł Ogonowski

    Sposób na śledzenie kliknięcia w mail jest taki sam.

    Musisz jednak pamiętać, że w przypadku maili jest rzecz, której nie da się zmierzyć – część osób kopiuje link mailowy prosto do swojego klienta pocztowego (ja tak robię zawsze bo korzystam z kilku przeglądarek i kilku kont e-mail niezintegrowanych w jednym programie pocztowym). W takich przypadkach nie ma kliknięcia na link, więc nie ma też wyników w GA.

  • Robert

    Hmm… a mogę prosić o przykład takiego kodu ? Kurcze – mam wrażenię, ze coś sknociłem:

  • Ania

    A ja mam problem z G.Analytics, a dokładnie z wykluczeniem ruchu wewnętrznego. Zrobiłam wszystko zgodnie z https://www.google.com/support/googleanalytics/bi… – mam dynamiczne IP, więc użyłam opcji z ciasteczkami.

    I efekt jest taki, że różnica między wszystkimi wejściami, a tymi z filtrem = 1 !!!
    Wejść nie jest dużo, bo strona nowa, ale 1???
    Ja sama codziennie wchodzę na nią wielokrotnie – i gdzie to się podziewa?
    Wygląda to tak, jakby filtr działał tylko przez chwilkę.

    Sprawdzałam kilkukrotnie – wszystko jest jak instrukcji.
    Proszę Was o pomoc, bo już szukałam wszędzie :(

  • http://www.conversion.pl/blog Mariusz Michalczuk

    Spróbuj tak:

    1. Wrzuć na serwer dowolną stroną, która będzie znana tylko Tobie np. http://www.twojadomena.pl/usuniecie-z-GA.hmtl.

    2. W ramach tej jednej strony wprowadź zmodyfikowany kod śledzący GATC, który zaraz pod _trackPageView będzie miał następującą linijkę: _gaq.push(['_setVar','GA-usuniecie']);

    3. Następnie (1) zostaw filtr, który używałaś do tej pory z tą różnicą, że wzorzec filtru będzie teraz "GA-usuniecie" lub (2) Stwórz filtr niestandardowy &gt; Wyklucz &gt; Identyfikator żądania URL &gt; Wzorzec: /Usuniecie-z-GA.html.

    Oba powinny działać:)

  • Ania

    Dzięki, ale tu pojawia się kolejny problem:
    jak mam dodać ten kod pod _trackPageView tylko na 1 podstronie?
    Strona jest pod Joomlą i kod jest w templatce.
    Chyba, że wystarczy wstawienie w <body>?
    A może tu jest mój błąd?
    Bo kod do filtrowania wstawiłam jak zwykły tekst na podstronę – oczywiście w trybie edycji HTML ;)
    Ale jeśli nie tak, to jak to zrobić?

    • http://www.conversion.pl/blog/ Paweł Ogonowski

      Jeżeli kod masz w headzie to dodaj taki fragment na wybranej podstronie (jeżeli masz kod asynchroniczny):

      &lt;script type="text/javascript"&gt;
      _gaq.push(['_setVar','GA-usuniecie'],['_trackPageview','/nieistotne']);
      &lt;/script&gt;

      Oczywiście tylko na jednej podstronie, której adres będziesz znała tylko Ty :)

  • Ania

    Tak, mam asynchroniczny
    tylko jak dodać ten kod tylko na 1 podstronie?
    może stworzyć nowy moduł czy wpisać w treść strony?
    asynchroniczny jest na wszystkich

  • http://www.conversion.pl/blog/ Paweł Ogonowski

    On nie musi być w headzie, tylko gdziekolwiek w kopii strony pomiędzy znacznikami body. Oznacza to, że możesz stworzyć nową stronę i wkleić na niej tylko ten fragment kodu.

  • Ania

    zrobiłam tak, ale nie zapisuje dodatkowego ciasteczka
    zobaczę jeszcze po północy co będzie w raportach

  • http://www.conversion.pl/blog/ Paweł Ogonowski

    Ok – prześlij mi link na priva: pawel.ogonowski@conversion.pl

    • Ania

      poszedł :)

  • Mariusz Michalczuk

    Cześć!

    Odpowiadając po kolei na Twoje pytania – można umieścić zdarzenia pod przyciskami wystarczy dodać w linku przycisku onclickk=”…” więcej informacji na ten temat znajdziesz w tym artykule: http://www.conversion.pl/blog/2010/11/wirtualne-odslony-w-google-analytics-%E2%80%93-uzupelnienie-sledzenia-zdarzen/

    Play nie musi być powtórzony – parametry śledzenia zdarzeń mogą być dowolne – wpisujesz tak, aby było lepiej i logiczniej następnie je analizować. Wskazówki na ten temat opisaliśmy tutaj: http://www.conversion.pl/blog/2011/01/struktura-raportowania-w-sledzeniu-zdarzen-event-tracking/

    Jeżeli chodzi o trzecie pytanie, to jest to raczej nie jest to możliwe do zrobienia. GA odczytuje ciasteczka pierwszej kategorii, czyli jedynie te utworzone na naszej stronie. W związku z tym nie będzie w stanie wyciągnąć informacji z ciasteczka na stronie Ceneo. Z drugiej strony, może przy kombinacji odpowiednich skryptów JS można byłoby coś z tego uzyskać:)

  • http://wspinaczka.org Wpinaczka

    Fajny opis, dzięki :)

  • http://twitter.com/martaeich @martaeich

    Hej, piszez, że zdarzenia moga służyć do śledzenia odtworzeń np. filmu z YouTube osadzonego na jednej z podstron.
    Film osadzam za pomocą kodu iframe. Gdzie w ten kod wstawić w takim razie kod śledzący?

  • http://www.conversion.pl/blog Mariusz

    Cześć,

    pojawiają się tutaj dwie sprawy, które obie nie są proste i sprawiają często dużo problemu w Google Analytics. Pierwsza z nich to śledzenie iFrame – dyskusja na ten temat toczy się w komentarzach do tego wątku: http://www.conversion.pl/blog/sledzenie-kampanii-… więc zapraszam do zapoznania się z tym.

    Jeżeli chodzi o Youtube'a, to polecam zapoznać się z tym źródłem: http://code.google.com/p/ga-youtube-tracker/wiki/

    Pozdrawiam,
    Mariusz

  • martaeich

    Dzięki, będę dalej badała temat. Choć w wypadku YT statystyki dostępne na stronie są tak obszerne, że przy kłopotach, o których piszesz, może czasem warto dać sobie spokój?

  • martaeich

    Pierwszy link nie działa

  • http://www.conversion.pl/blog Mariusz

    To prawda, YT insights dają mnóstwo możliwości do analizy oglądalności naszych filmików. Jeżeli masz jednak możliwość to sprawdź to mierzenie osadzonego YT na swojej stronie:)

    W pierwszym linku wkradł się na końcu przecinek. Tutaj wklejam go poprawnie: http://www.conversion.pl/blog/sledzenie-kampanii-

  • Grzgrz

    przy tłumaczeniu treści z dokumentacji Googla warto by podac źródło lub chociaż zamaskowac plagiat zmieniając przykłądy… https://developers.google.com/analytics/devguides

  • http://www.conversion.pl/blog Mariusz

    @martaeich: To prawda, YT insights dają mnóstwo możliwości do analizy oglądalności naszych filmików. Jeżeli masz jednak możliwość to sprawdź to mierzenie osadzonego YT na swojej stronie:)

    @Grzgrz: Faktycznie – już się poprawiam i zamieszczam źródło przykładów:)

  • http://bizzit.pl sławek

    jaki jest domyślny czas event tracking dla bounce rate w GA ?

  • http://www.conversion.pl/blog Mariusz

    Obawiam się, że nie ma czegoś takiego jak domyślny czas event tracking:) Domyślam się, że chodzi Ci po jakim czasie odpala się event, który wpływa na BR – na ten temat pisaliśmy oddzielny artykuł: http://www.conversion.pl/blog/bounce-rate-wspolcz

  • Lukasz

    Witam, napisaliście że "Pamiętaj, że musi minąć co najmniej dzień, aby dane spłynęły do sytemu." Czy jest możliwość sprawdzenia czy eventy zostały poprawnie zainstalowane? Upłynęło już około 15h od czasu gdy zainstalowałem pierwsze zdarzenia i dalej nic nie ma w panelu GA – teraz nie wiem czy coś poszło nie tak czy po prostu powinienem czekać?

  • conversionpl

    @Łukasz: Działanie zainstalowanych zdarzeń można sprawdzić jedną z wtyczek do przeglądarek – GA Debigger dla Chrome'a lub HttpFoxem dla Firefox'a. Jeżeli będziesz miał trudności to podeślij link i powiedz, co jest znaczone zdarzeniem – zerkniemy na szybko:)

  • Lukasz

    Szczerze mówiąc nie do końca wiem jak to diagnozować … czy mógłbym wysłać adres strony na priv? Proszę o kontakt na koszelek@gmail.com

  • Lukasz

    Niby robi takie wywołanie: http://www.google-analytics.com/__utm.gif?utmwv=5…. (oczywiście link ucięty) Method GET, Type image/gif, Result 200 … czyli tak jakby działało, ale dlaczego gif? Może ja nie wiem gdzie to odczytywać? szukam w GA->Treść->Zdarzenia->Przegląd … mam jedną liczbę która rośnie "Procent odwiedzin, którym odpowiadały zdarzenia: 210", ale już np. "Całkowita liczba zdarzeń: 0" … strasznie to zawiłe.

  • Lukasz

    Narzędzie z chrome jest bardziej przejrzyste i wydaje mi się że wszystko powinno być ok (Tracking beacon sent!) … no ale dalej nie widzę tego w panelu GA – o co chodzi?

  • conversionpl

    Łukasz, napisz na blog@conversion.pl. Sprawdzimy czy to się wysyła jak trzeba. Opisz tylko dokładnie, co i w jaki sposób jest otagowane eventem.

  • Patryk

    Czy za pomocą śledzenia zdarzeń można zliczać statystyki całego bosku w serwisie?
    Przykład:
    W serwisie mam boks „Zobacz także” który umieszczony jest pod wszystkimi artykułami. Linki w boksie powiązane są tematycznie z treścią artykułu i tym samym pod każdym artykułem mamy inny zestaw linków. Chciałbym sprawdzić statystyki tego boksu, a konkretnie:
    :: użytkownicy – liczba unikalnych użytkowników którzy kliknęli w boks
    :: użytkownicy [%] udział klikających w boks w stosunku do wszystkich klikających na serwisie
    :: kliknięcia – liczba pojedynczych akcji kliknięć wykonanych przez użytkowników
    :: odsłony – liczba odsłon w serwisie wygenerowanych przez użytkowników, którzy kliknęli w boks.

    Interesują mnie globalne statystyki boksu, a nie statystyki na konkretnym newsie. Z góry dziękuję za informację.

  • conversionpl

    Tak naprawdę to zależy od tego, czy i w którym miejscu w ramach tego boksu możesz podpiąć kody śledzące zdarzeń GA. Jeżeli Ci się to uda, to będziesz mógł śledzić wskazane statystyki – do tego celu powinieneś wykorzystać segment zaawansowany.

  • http://drew-parkiet.pl Cyklinowanie warszawa

    Pomocny wpis. Dzięki!

  • https://www.facebook.com/nadia.szypilow Nadia Szypilow

    A jak podłaczyć śledzenie zdarzeń w przypadku Google Tag Manager?
    Co do kodu elementu strony wszystko jasne, ale jak odpowiednio ustawić tag Google Analytics?

    Tag Google Analytics ma parametr Śledź Rodzaj, gdzie można wybrać "Zdarzenie".
    Ale powstają pytania:
    1. Czy tag GA ze Śledź Rodzaj – Zdarzenie trzeba odpalac równolegle z tagiem GA z Śledź Rodzaj – Wyświetlenie strony? Czy tylko jeden z nich?
    2. tag GA z Śledź Rodzaj- Zdarzenie pozwala określić paramenty (kategoria, akcja, etykieta, wartość) dla 1 zdarzenia. Czy to oznacza, że dla każdego zdarzenia nalezy odpalać swój tag GA z Śledź Rodzaj- Zdarzenie?

    Obecnie w GTM są osobne tagi do śledzenia zdarzen (linków i kliknięć), które nie wymagają parametrów (kategoria, akcja, etykieta, wartość). Podłaczyłam, zobaczymy, co mi wyśledzą. Ale coś mi się zdaje, że nic dobrego nie wyśledzą :)

    będę wdzięczna za odpowiedz!

  • http://www.conversion.pl/blog Mariusz Michalczuk

    Nadia, myślę, że najlepiej na Twoje pytanie odpowie krótki webinar od KISSmetrics: http://blog.kissmetrics.com/events-in-google-tag-

  • https://www.facebook.com/nadia.szypilow Nadia Szypilow

    Mariuszu, dzięki za uczynność, jeśteście super:)
    Ale o dziwo tutorial Kissmetrics nie pomógł, mimo przejrzystej formy i usilnych prób z mojej strony.
    Udało się podłaczyć eventy trochę innym sposobem – przez macros element id, opis (rosyjski) http://prometriki.ru/nastroyka-otslegivaniya-soby….
    W każdym razie dzięki za dobre chęci i pozdrawiam!

x

Pobierz najnowsze case study

Przeczytaj jak Limango Polska wykorzystuje potencjał analityki internetowej w swojej organizacji.

Pobierz case study
Przeczytaj poprzedni wpis:
Instalacja Google Analytics na stronie (fan page’u) na Facebooku

Ostatnio zostało postawione przed nami zadanie zdefiniowania kluczowych metryk, które określałyby sukces promocji marki w ramach stworzonej przez firmę strony...

Zamknij