Szkolenia z Google Analytics, Google Tag Managera i Optymalizacji Konwersji 5-8 czerwca 2017, WARSZAWA

Zarejestruj się już dziś »


Powrót do podstaw: konta i profile w Google Analytics

Pisząc ostatnio artykuł do Dziennika Internautów dotyczący podstaw Google Analytics miałem problem z odesłaniem do polskiego tekstu stricte na temat kont i profili w Google Analytics. Założeniem tego krótkiego poradnika było maksymalne skondensowanie zasad i funkcjonalności Google Analytics tak, aby zachęcić wszystkich niezdecydowanych do postawienia pierwszego kroku w kierunku pomiaru ruchu w swoim serwisie. W związku z tym zabrakło mi miejsca, aby bardziej szczegółowo opisać poszczególne aspekty Google Analytics (w tym konta i profile). Dlatego też wzorem Google Analytics Blog postanowiłem napisać post z cyklu powrót do podstaw na temat kont i profili w Google Analytics. Dla wielu z Was na pewno będzie to powtórka i mam nadzieję utrwalenie wiedzy w tym zakresie.

Pierwszy pulpit Google Analytics

Po zalogowaniu do Google Analytics Twoim oczom za każdym razem ukaże się pulpit, z którego możesz zarządzać swoimi kontami i profilami. Jeżeli masz dostęp do większej liczby kont Google Analytics w pierwszej kolejności zobaczysz pulpit, który będzie Cię odsyłał do kont, którymi zarządzasz (do których masz dostęp). Standardowo będzie to jednak następujący ekran.

Google Analytics – pulpit początkowy


Kliknij na zdjęcie, aby je powiększyć

Przykład, który Wam prezentujemy pochodzi z naszego konta Conversion. W prawym górnym rogu znajduje się rozwijana lista kont (Moje konta Analytics), do których mamy dostęp z danego adresu (jest to część kont, które aktualnie obsługujemy – stąd ich zamazanie). Na samym końcu listy znajduje się opcja stworzenia nowego konta, które będzie dostępne pod loginem, którego obecnie używamy – jest ona szczególnie zalecana dla osób, które (podobnie jak my) zarządzają większą liczbą kont Google Analytics.

Pamiętaj, że możesz utworzyć jedynie do 25 kont Google Analytics pod jednym loginem! Jakkolwiek możesz być dodany jako administrator do nieskończonej liczby kont (o tym za chwilę).

Zarządzanie użytkownikami

W celu nadania dostępu do danych w ramach Twojego konta/profilu Google Analytics powinieneś udać się do Menedżera użytkowników. Link do niego znajduje się pod tabelą z Twoimi profilami. Będąc w środku możesz zobaczyć wszystkich użytkowników, którzy obecnie mają dostęp do Twojego konta oraz w jakim zakresie mogą się po nim poruszać.

Google Analytics – Menedżer użytkowników


Kliknij na zdjęcie, aby je powiększyć

Wyróżniamy dwa rodzaje użytkowników Google Analytics:

  • Administrator – ma dostęp do wszystkich profili i raportów w nich dostępnych. Co więcej, może dodawać kolejnych użytkowników oraz nadawać im prawa dostępu.
  • Użytkownik – ma przydzielony dostęp do wybranych przez administratora profili. Użytkownik nie może również edytować profili (np. dodawać profili w ich ramach).

W celu dodania, usunięcia lub modyfikacji uprawnień użytkowników, który obecnie mają dostęp do Twojego konta Google Analytics wybierasz odpowiedni link w Menedżerze użytkowników.

Załóżmy, że chcesz dodać użytkownika, który będzie miał dostęp do wybranych profili. W tym celu wybierasz Dodaj użytkownika i przechodzisz do pulpitu kreacji nowych użytkowników.

Google Analytics – Kreacja nowego użytkownika


Kliknij na zdjęcie, aby je powiększyć

W polu adres e-mail wpisujemy maila użytkownika, któremu udzielamy dostępu do konta. Pamiętaj, że musi to być konto Google – możesz je utworzyć za darmo dla dowolnego adresu e-mail. W zależności od uprawnień, jakie chcesz nadać nowo-dodawanemu użytkownikowi wybierasz Wyświetl tylko raporty lub Administrator konta. Zakładając, że będzie to zwykły użytkownik w dolnej sekcji kreacji nowego użytkownikach możesz wybrać profile, do których będzie miał dostęp (jedynie odczyt). Po zapisaniu zmian zawsze możesz modyfikować poziom dostępu danego użytkownika klikając Edytuj ustawienia w Menedżerze użytkowników.

Uwaga dla użytkowników, którzy zarządzają więcej niż jednym kontem Google Analytics dla różnych organizacji:

Jeżeli zarządzasz kilkoma kontami Google Analytics, które należą do różnych organizacji, znacznie lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie oddzielnych kont dla poszczególnych firm, a nie zarządzanie nimi w ramach jednego konta w oddzielnych profilach. Pamiętaj, że każdy użytkownik, któremu nadasz uprawnienia administratora będzie miał dostęp do wszystkich raportów w ramach jednego konta Google Analytics.

Google Analytics – Profile i konta

Profile

Na pierwszym pulpicie po zalogowaniu do usługi Google Analytics możesz zobaczyć liczbę profili, które należą do Twojego konta. W naszym przypadku są to następujące profile:

  • conversion: AdWords – pokazuje dane jedynie dla ruchu PPC (ang. pay per click), czyli naszych kampanii w Google AdWords,
  • conversion: blog – raporty przedstawiające jedynie ruch na naszym blogu,
  • conversion: cała domena – profil „bezpieczeństwa” zawierający dane dla całej domeny conversion bez zastosowania żadnych filtrów. Przy okazji omawiania filtrów w Google Analytics, zwracaliśmy na ten aspekt uwagę,
  • conversion: strona – raporty przedstawiające jedynie ruch na naszej stronie internetowej.
    • Dodatkowo możesz zauważyć dodatkowy profil dotyczący śledzenia ruchu na stronie w innej domenie – w tym przypadku naszej strony na Facebooku. Jak widzisz nie zdążyliśmy go jeszcze usunąć po zmianach, które uniemożliwiają instalację Google Analytics na stronie fan page’u:)

      Profile mogą być wykorzystane w różnych przypadkach np.:

      • Oddzielne śledzenie subodmen – my wykorzystaliśmy to dla oddzielnego śledzenia bloga i strony w domenie conversion,
      • Śledzenie wybranych sekcji strony,
      • Udostępnianie wybranych grupom użytkowników poszczególnych raportów – w ramach Twojej firmy możesz mieć różne grupy osób, które będzie interesował konkretny ruch np. agencję SEM z pewnością będzie to ruch z wyszukiwarek oraz reklamy AdWords. Wówczas możesz stworzyć profil, które będzie zawierał tylko ten wyznaczony ruch i udostępnić go zainteresowanym,
      • Analiza „wybranego” ruchu np. tylko mieszkańców Warszawy – pisaliśmy o takim wykorzystaniu w poście o filtrach w Google Analytics.

      Każde konto może mieć do 50 profili!

      Po kliknięciu edytuj w lewej sekcji pulpitu początkowego możesz przejdziesz do edycji podstawowych informacji o profilu.

      Google Analytics – edycja profilu


      Kliknij na zdjęcie, aby je powiększyć

      W pierwszej sekcji znajdziesz informacje ogólne o profilu. Tutaj bardzo ważnym elementem jest ustawienie śledzenia wewnętrznego w witrynie. Pisałem o tym przy okazji omawiania filtrów w Google Analytics.

      W kolejnej sekcji możesz skonfigurować cele. Jak widzisz cele ustanawia się dla profili, a nie dla całego konta – w końcu możesz mieć różne cele dla poszczególnych sekcji ruchu:)

      Dalej możesz dodać filtry do profilu. Tutaj dużo chyba nie muszę dopowiadać – dużo informacji na ten temat znajdziesz w następujących artykułach:

      W ostatniej sekcji edycji informacji o profilach masz widok na użytkowników z dostępem do profilu. Tutaj możesz zdecydować, kto i w jakim zakresie będzie miał dostęp do raportów dostępnych w tym profilu.

      Dodawanie profilu

      Aby dodać profil wystarczy kliknąć dodaj profil w pulpicie początkowym. Następnie jesteśmy przeniesieni do pulpitu tworzenia nowego profilu witryny.

      Google Analytics – edycja profilu


      Kliknij na zdjęcie, aby je powiększyć

      W pierwszej sekcji wybieramy, czy chcemy śledzić ruch w profilu w ramach danej domeny, czy innej – jak np. strona fan page’u na Facebooku. Jeżeli wybierzemy opcję pierwsze, to w dalszej części mamy do wyboru domenę, w ramach której chcemy stworzyć profil. W innym przypadku system prosi nas o sprecyzowanie nowej domeny. Na koniec podajemy nazwę profilu i gotowe.

      Po stworzeniu profilu powinieneś przejść do jego konfiguracji (edycji) i nadać reguły (filtry), które będą określały jego ruch.

      W celu usunięcia profilu klikasz po prostu usuń.

      Pamiętaj, że usunięcie profilu spowoduje całkowitą utratę danych, które były w nim zawarte!

      W rzeczywistości będziesz mógł je „częściowo” odzyskać poprzez zastosowanie segmentów dla danych historycznych, ale nie wyodrębnisz z tych danych np. ruchu nie pochodzącego z Twojego IP. Także lepiej jest parę razy przemyśleć, zanim się taki profil usunie.

      Podsumowanie

      Mam nadzieję, że przekazałem Wam całą potrzebną wiedzę dotyczącą wykorzystania z kont i profili w Google Analytics. Jeżeli macie jakieś pytania, to zapraszam do komentowania. Myślę, że z czasem jak będziemy widzieli potrzebę (lub podpowiecie nam w naszej ankiecie!) powrotu/wyjaśnienia elementarnych rzeczy, to pojawią się kolejne artykuły z cyklu powrót do podstaw:)

      Aktualizacja

      W sierpniu 2013 zmienil się system zarządzania użytkownikami. Google Analytics wprowadził nowe opcje dostępu: Odczyt i Analiza, Współpraca, Edycja i Zarządzanie Użytkownikami. Pojawiła sie możliwość przydzielania poszczególnych opcji do poziomów hierarchii: Konto, Usługa, Widok (dawny Profil). Wszystkie niezbędne informacje na ten temat znajdziecie w artykule: Google Analytics zmienia sposób zarządzania użytkownikami.

      Autor: Mariusz

      To właśnie on odpowiada za wdrażanie analityki internetowej u naszych klientów. Skończył Szkołę Główną Handlową na kierunku Metody Ilościowe w Ekonomii i Systemy Informacyjne. Walczy obecnie o tytuł doktora :) Często możecie poczytać jego artykuły na naszym blogu oraz w prasie branżowej. Aaa.. coś jeszcze – Mariusz pilnuje by praca projektowa szła zgodnie z harmonogramem, i właśnie dlatego wszyscy tak bardzo go lubimy.





  • http://laboo.pl Bartosz

    Podoba mi się ten wpis w końcu ktoś w przystępny sposób opisuje podstawy, czytuje was od jakiegoś czasu i bardzo podoba mi się tematyka tego bloga. Już nie raz zainspirowaliście mnie do ciekawych rozwiązań i przemyśleń na temat analityki internetowej. Pozdrawiam autorów tego bloga.

    • http://www.conversion.pl/blog/ Paweł Ogonowski

      Cieszę się, że wpisy się podobają i inspirują. O to właśnie nam chodzi! Jeżeli chciałbyś, abyśmy napisali na jakiś konkretny temat – podziel się z nami swoim pomysłem przy użyciu ankiety od KISSinsights.

      Pozdrawiam

x

Pobierz najnowsze case study

Przeczytaj jak Limango Polska wykorzystuje potencjał analityki internetowej w swojej organizacji.

Pobierz case study
Przeczytaj poprzedni wpis:
KISSinsights na blogu Conversion

Jakiś czas temu informowaliśmy Was, że pomagamy KISSinsights w tłumaczeniu ankiety. Stało się – ankiety są już dostępne w Polskiej...

Zamknij