Szkolenia z Google Analytics, Google Tag Managera i Optymalizacji Konwersji 5-8 czerwca 2017, WARSZAWA

Zarejestruj się już dziś »


Kim jest analityk internetowy?

Analityk internetowy

Inspiracją do napisania artykułu na ten temat stał się w pierwszej kolejności artykuł Michael’a Notté zatytułowany A journey into Web analytics (Part IV): Web analytics, a new profession?. KAIZEN Analytics jest naszym blogiem partnerskim stąd również mamy możliwość bazowania na jego treściach:)

Jednak właściwym „zapalnikiem” poruszenia tego tematu była rozmową z moją koleżanką. Otóż zacząłem tłumaczyć jej czym zajmuje się nasza firma i po pewnym czasie, z jej ust padły słowa: skoro Google Analytics jest darmowy, to każdy może go zainstalować (ergo) Wasze usługi są niepotrzebne. Oczywiście szybko wyprowadziłem ją z błędu. Idąc tokiem rozumowania mojej koleżanki równie dobrze można byłoby powiedzieć, że każdy może być ekonometrykiem i dostarczać profesjonalne analizy – w końcu są dostępne na rynku darmowe (i to całkiem niezłe) pakiety ekonometryczne. Czy w związku z tym każdy z Was byłby w stanie przygotować model (nawet uproszczony) gospodarki Polski?

Na tej podstawie postanowiłem rozwiać wszelkie wątpliwości raz na zawsze – powiedzieć na głos, że zawód analityka internetowego, to w żadnym wypadku generowanie raportów z bezpłatnego narzędzie, a znacznie coś więcej…

Punkt wyjścia – strategia analityki internetowej…

Prawdopodobnie część mylnego przekonania o profesji analityka internetowego wynika z błędnego zrozumienia samej dziedziny, jaką jest analityka internetowa. Bardzo często podkreślamy to na naszym blogu i staramy się Was uczulać, że właściwe podejście do analityki internetowej NIE zaczyna się od zainstalowania narzędzia, a następnie generowania raportów w nim dostępnych. Punktem wyjścia powinny być cele biznesowe, jakie ma spełniać strona internetowa, które wraz z doborem narzędzi, a następnie analizą danych z nich płynących składają się na strategię analityki internetowej.

Internetowa zasada Pareto

Z pewnością znacie lub przynajmniej kojarzycie zasadę 20/80 włoskiego ekonomisty Vilfredo Pareto, która mówi, że 80% wyniku jest generowane jedynie przez 20% podjętych dla jego osiągnięcia działań. Reguła ta znalazła swoje realne odzwierciedlenie w wielu dziedzinach życia i służy optymalizacji czynników wytwórczych.

W przypadku analityki internetowej, jej guru – Avinash Kaushik wysnuł teorię, która mówi, że na jej sukces składa się w 90% inwestycja w specjalistów i jedynie w 10% zaangażowanie narzędzi. Zasada 10/90, której jest autorem mówi, że najważniejsi są ludzie, którzy z ogromnej ilości danych płynących z narzędzi analityki internetowej oraz danych dotyczących otoczenia konkurencyjnego, łącząc swoją wiedzę oraz doświadczenie są w stanie rekomendować najbardziej trafne działania biznesowe. Dlatego nie narzędzia, lecz wykształceni i doświadczeni ludzie są głównym mechanizmem napędowym tej branży! A jeżeli działania w jej ramach odnoszą często tak spektakularne sukcesy, to czy uważacie, że mogłoby to być osiągnięte jedynie przez generowanie raportów?

Stanowisko: analityk internetowy

Myślę, że w Polsce mało osób może poszczycić się tym tytułem, a w szczególności w pełni odpowiedzialnymi obowiązkami, które składają się na szeroko pojęte mierzenie ruchu na witrynie i stawianie na jego podstawie trafnych rekomendacji dotyczących obecności firmy w Internecie.

Cześć, nazywa się Michael i jestem Specjalistą ds. analityki internetowej – mówi autor bloga KAIZEN Analytics. Michael pracuje w tej roli w międzynarodowej korporacji – Toyota Motor Europe. Do jego obowiązków należą m.in. zbieranie wymagań biznesowych dotyczących obecności on-line firmy, identyfikację kluczowych miar wydajności w Internecie (kluczowych wskaźników wydajności, ang. key performance indicators), testowanie i audyt jakości, szkolenia i wiele, wiele innych, które nie polegają tylko i wyłącznie na generowanie raportów z Google Analytics.

Co więcej, powyższe zadania nie skupiają się na jednym np. technicznym aspekcie. Są wśród nich również takie zadania, które wymagają posiadania szerokiej wiedzy i umiejętności. Stąd zawód analityka internetowego można określić jako zajęcie bardzo interdyscyplinarne – lewitujące pomiędzy dwiema sferami: techniczną i biznesową.

Jakie w związku z tym cechy powinien posiadać dobry analityk internetowy?

Cechy wyróżniające dobrego analityka internetowego

Korzystając z ogromnego doświadczenia Micheal’a chcielibyśmy przedstawić Wam cechy, którymi powinien charakteryzować się dobry analityk internetowy.

Cechy analityka internetowego

Źródło: KAIZEN Analytics Blog

  • Dobre zaplecze techniczne: w przypadku analityka internetowego nie ma konieczności posiadania biegłej znajomości technologii projektowania stron internetowych, lecz (co najmniej) podstawy języków (HTML, Flash, Javascript) są bardzo pożądane. Ma to znacznie głównie przy implementacji narzędzi ilościowej i jakościowej analizy danych – zazwyczaj bazują one na lekko zmodyfikowanym kodzie strony internetowej, a w przypadku mierzenia bardziej zaawansowanych aspektów ruchów potrzebna jest jego niestandardowa konfiguracja. Poza tym taka osoba na pewno będzie miała kontakt z projektantami stron, stąd również wynika potrzeba zrozumienia języka, jakim się posługują Ci ludzie.
  • Zaplecze merytoryczne: oprócz wiedzy praktycznej przydaje się również wiedza merytoryczna. Szczególnie ważne jest, aby być na bieżąco – Internet jest w tej chwili prawdopodobnie najszybciej rozwijającym się medium na świece. Dlatego jest bardzo ważne, aby orientować się w najnowszych „wynalazkach”, bo w końcu od teorii się wszystko zaczyna:)
  • Orientacja na biznes: podczas gdy analityka internetowa w bardzo dużym stopniu polega na technologii, to jej owoce służą głównie celom biznesowym. Podstawowym zadaniem analityka internetowego jest stawianie rekomendacji, które mają służyć trafnemu podejmowaniu decyzji dotyczących działań on-line. Dlatego też taka osoba musi mieć poczucie biznesu, któremu pielęgnacji służą jej działania i analizy.
  • Umiejętności komunikacyjne: są bardzo ważne, ponieważ analityk internetowy musi komunikać się z szerokim gronem osób – od dyrektora marketingu po zespoół projektantów strony internetowej. Jego zadaniem jest wytłumaczenie wspomnianych wcześniej celów biznesowych kierownictwa na język działu IT i w drugą stronę:)
  • Dyplomacja i psychologia: ma to związek ze wspomnianymi wyżej umiejętnościami komunikacyjnymi. Nie każdy w organizacji jest przygotowany na całą prawdę o jej internetowym aspekcie. Dodając do tego, że sfera technologiczna i biznesowa nie zawsze są w dobrym relacjach, zdolności dyplomatyczne na pewno nie zaszkodzą każdemu analitykowi.
  • Umiejętności analityczne: jak sama nazwa stanowiska wskazuje głównym zajęciem osoby je piastujące będzie analiza danych. Analityk internetowy codziennie, w swojej pracy ma do czynienia z ogromną ilością danych i informacji. Dlatego wiedza dotycząca statystyki jest bardziej niż mile widziana – zwłaszcza w przeprowadzaniu testów, obliczaniu statystyk – w przekopywaniu się przez dane (ang. data mining) dla zdobycia jak największej ilości informacji, które pomogą w podjęciu trafnych działań w obecność firmy on-line.
  • Cierpliwość, wytrwałość, ciekawość i coś więcej…: analityka internetowa to długa (często żmudna) podróż – w związku z tym, że dane na których bazuje, pochodzą prosto od klientów nie można przyspieszyć biegu jej działań (dotyczy to nie tylko mierzenia efektywności kampanii marketingowych, ale przede wszystkim testowania proponowanych zmian on-line). Z drugiej strony człowiek nie może popadać w rutynę i musi być ciekawy, co do nowinek pojawiających się w sieci. Jeszcze jakiś czas temu wielu ludzi nie wróżyło przyszłości social media – dzisiaj to jeden z bardziej efektywnych kanałów e-marketingu.

Powyżej znajduje się kilka cech, które powinien posiadać dobry analityk internetowy. Mam nadzieję, że teraz widzisz, że wybiegają one poza stereotyp analityka, który nie robi nic innego, niż tylko generuje raporty z pomocą darmowego narzędzia i wysyła je kierownictwu.

Oczywiście może się zdarzyć, że w codziennym życiu osobę na takim stanowisku spotkają wyzwania, które będą wymagały innych, z goła różnych umiejętności i cech. Jednak uważam, że osoba o takich charakterystykach będzie w pełni wypełniała swoje zadania.

Możesz zadać sobie również pytanie, czy taka osoba na pewno istnieje, że ciężko jest znaleźć osobowość, która łączyłaby wszystkie wymienione cechy. Oczywiście nie musi tak być – w końcu nie ma ludzi idealnych. Jednak nikt nie powiedział, że to nie może być zespół osób, z których każda będzie posiadała poszczególne cechy. Weźmy dla przykładu nasz zespół – każdy z nas ma różne doświadczenie, różne tło zawodowe, w końcu różną wiedzę (nawet pomimo faktu, że od dawna pracujemy w zespole). Razem, jako zespół myślę, że jesteśmy wzorcowym „analitykiem internetowym”:)

Jak zostać analitykiem? Jeżeli jesteście ciekawi, od czego zacząć – zapraszamy do naszego poradnika „Kariera w analytice internetowej”

Co Wy sądzicie na ten temat? Oczywiście nie mam tutaj na myśli temat naszego zespołu, lecz generalnie zawód analityka internetowego. Jestem bardzo ciekawy Waszego zdania – proszę podzielcie się nim!

Jeżeli jesteście ciekawi, jak wygląda współpraca analityków z UX Designerami, przeczytajcie nasz artykuł o tym jak UX i Web Analytics wzajemnie się przenikają i siebie potrzebują.

Jeśli potrzebujesz audytu konfiguracji narzędzi analitycznych (Google Analytics, AT Internet, Adobe Analytics czy Webtrends) lub chcesz rozwijać analitykę internetową wewnątrz organizacji skontaktuj się z Conversion by poznać nasze podejście. Więcej o analityce internetowej dowiesz się pobierając przygotowane przez nas bezpłatne poradniki, raporty oraz case studies.

Autor: Mariusz

To właśnie on odpowiada za wdrażanie analityki internetowej u naszych klientów. Skończył Szkołę Główną Handlową na kierunku Metody Ilościowe w Ekonomii i Systemy Informacyjne. Walczy obecnie o tytuł doktora :) Często możecie poczytać jego artykuły na naszym blogu oraz w prasie branżowej. Aaa.. coś jeszcze – Mariusz pilnuje by praca projektowa szła zgodnie z harmonogramem, i właśnie dlatego wszyscy tak bardzo go lubimy.





  • http://www.conversion.pl/blog Mariusz Michalczuk

    Ostatnio na grupach Yahoo pojawił się zaczątek ciekawej dyskusji – zobaczcie sami, jak ludzie tłumaczą swoje profesje analityków internetowych: http://tech.groups.yahoo.com/group/webanalytics/m

  • https://plus.google.com/u/0/101117068542255083653/about Łukasz

    Web analytics fajna sprawa – ino trzeba chcieć się rozwijać i mieć sporo danych do przekopywania. Myślę, że pozycjonerzy (np. ja) mają dobre podstawy do profesjonalnej analizy danych – w końcu nasza profesja już dawno wyszła poza ramy klasycznego "wbijania" pozycji w Google. :)

    Są jeszcze jakieś ukryte cechy które powinien mieć profesjonalny Analityk? ;)

  • http://www.conversion.pl/blog Mariusz

    Masz rację – dane do analizy to podstawa i specjaliści SEM na pewno mają tutaj dobre fundamenty:) Jednak pamiętaj, że analityka internetowa to nie tylko analiza danych – jest to najważniejsza składowa, ale również bardzo ważne są umiejętności biznesowe. W końcu trzeba umieć "ewangelizować" te dane w firmie, wiedzieć do kogo się z nimi zgłosić i co później na ich podstawie musi być zrobione:)

    Myślę, że powyższa lista to takie solidne minimum, ale na pewno są inne cechy, które zwłaszcza w konkretnych wyzwania są istotne:)

x

Pobierz najnowsze case study

Przeczytaj jak Limango Polska wykorzystuje potencjał analityki internetowej w swojej organizacji.

Pobierz case study