Jak wykorzystać alerty w Google Analytics?

Alerty w Google Analytics

Dzisiejsze tempo życia oraz ogrom obowiązków (nie tylko) zawodowych sprawiają, że mamy bardzo dużo na głowie. Różnego rodzaju organizery czy kalendarze są na wagę złota, ponieważ zwyczajnie fizycznie nie jesteśmy w stanie wszystkiego zapamiętać. Jeżeli zbyt mocno przeciążymy swój organizm na pewno poinformuje on nas o tym np. bólem głowy.

Opisana powyżej sytuacja może mieć również swoje odzwierciedlenie w analityce internetowej. Jeżeli mamy pod opieką jeden serwis to jest pół biedy. Jednak kiedy kontrolujemy ruch kilku witryn internetowych naszej uwadze mogą umknąć szczegóły, które mogłyby okazać się bardzo istotne dla wydajności każdej z nich. Z pomocą przychodzi wówczas sekcja Analizy (ang. Intelligence) w Google Analytics i alerty (automatyczne oraz niestandardowe) w niej zawarte.

Sekcja Analiza w Google Analytics

Jak działają alerty w Google Analytics?

Inteligentny silnik Google Analytics pozwala na automatyczne wykrywanie „zjawisk anormalnych”, które zachodzą w ramach naszego serwisu. Algorytm na podstawie danych historycznych estymuje, jak powinien kształtować się ruch w przyszłości, a następnie konfrontuje go z rzeczywistością. Dokładnie rzecz ujmując, działają one na podstawie reguły 3 sigm. Oczywiście, im dłużej istnieje serwis, tym predykcje, co do przyszłego ruchu będą bardziej dokładne, a tym samym alerty bardziej uzasadnione.

W zależności od tego, jak ustawimy czułość alertu wówczas będzie on wyświetlany z mniejszą lub większą częstotliwością. Dla niskiej czułości, już niewielkie zmiany ruchu w naszym serwisie doprowadzą do wyzwolenia alarmu. Jeżeli natomiast ruch charakteryzują duże wahania wówczas należy ustawić dużą czułość, aby nieznaczne zmiany w ruchu niepotrzebnie nie wywoływały alarmu.

Dzięki temu nie musimy przekopywać się przez wszystkie raporty, aby na bieżąco mieć pod kontrolą wszelkie anomalie. Wystarczy, że odpowiednio skonfigurujemy alerty niestandardowe, które automatycznie będą nas powiadamiały o nadzwyczajnych zmianach w serwisie. Co więcej, jeżeli taki alert zaistnieje będziemy mogli utworzyć segmenty niestandardowe na jego podstawie, aby bliżej przyjrzeć się temu zjawisku.

Jak skonfigurować alerty niestandardowe w Google Analytics?

Sprawa jest bardzo prosta i intuicyjna:) Jeżeli znajdziemy się w sekcji Analiza mamy do wyboru trzy podsekcje: alerty dzienne, tygodniowe i miesięczne. W zależności od tego, dla jakiej częstotliwości ruchu naszego serwisu chcemy ustanowić alert wybieramy odpowiednią z nich.

Możemy skorzystać również z alertów automatycznych, które narzędzie udostępnia lub stworzyć własne alerty niestandardowe, które będą szyte na miarę naszego serwisu. Na koniec podam kilka przykładów zastosowań.

Znajdując się w pulpicie Google Analytics sekcji Analiza możemy przejść do konfiguracji nowego alertu. Naszym oczom ukaże się wówczas następujący ekran.

Tworzenie alertu niestandardowego w Google Analytics

Następnie uzupełniamy:

  • nazwa alertu – najlepiej taka, którą będzie go jednoznacznie określała np. „ściągnięcie poradnika SEO – wzrost o 10%”,
  • profile, w których chcemy zastosować alert,
  • okres, w którym alert będzie raportowany. Jeżeli np. serwis charakteryzuje się tygodniową sezonowością tzn. można zobaczyć zależności w ruchu poszczególnych dni tygodnia (np. największy ruch w poniedziałki i wtorki, który następnie spada w tygodniu, aby w niedziele osiągnąć najmniejszy poziom w ramach danego tygodnia) wówczas należy wybrać tydzień. Wybór okresu z pewnością uzależniony jest również od wymiaru ruchu, który rozpatrujemy,
  • następnie możemy zaznaczyć, aby Google Analytics wysyłało informację mailem, kiedy dany alert zostanie wyzwolony,
  • w warunkach alertów wybieramy jakich kategorii ruchu dokładnie dany alert powinien dotyczyć. Jak w przypadku raportów niestandardowych do wyboru mamy wymiary, czyli kategorie, których ruch ma dotyczyć segmenty, wybrane strony, wybrane zdarzenia) oraz dane, czyli metryki, o zmianie których (według wybranego przez siebie wzorca) będziesz informowany,

Poniżej znajduje się video podsumowujące sposób oraz podające kilka zastosowań alertów niestandardowych (w języku angielskim).

Alerty – uzupełnienie kokpitów managerskich

Alerty w Google Analytics mogą być doskonałym uzupełnieniem strategii analityki internetowej, a w szczególności kokpitów managerskich, które są jej efektem i służą do kontrolowania najważniejszych dla naszej obecności w Internecie metryk. W końcu chodzi o to, aby poprawiać wydajność naszej strony w oparciu o solidne dane płynące bezpośrednio od użytkowników serwisu.

Kiedy na stronie dzieje się coś „niespodziewanego” przede wszystkim należy być świadomym tych zmian i w razie potrzeby na nie reagować. W tym właśnie celu konstruujemy kokpity managerskie, które w jednym miejscu zbierają wszystkie istotne dla naszej strony metryki. Dzięki ich systematycznej obserwacji na bieżąco mamy pod kontrolą nasze działania on-line tzn. widzimy jakie przynoszą efekty jeżeli chodzi o wydajności naszej witryny.

Myślę, że doskonałym uzupełnieniem kokpitów managerskich są właśnie alerty w Google Analytics. Pozwalają one przede wszystkim kontrolować wskaźniki, które są ważnym zapleczem dla kluczowych wskaźników wydajności, a które bezpośrednio nie zawierają się w ich konstrukcji.

Przykłady alertów niestandardowych…

… zostały zaprezentowane m.in. na stronie pomocy Google Analytics. Znajdziemy tam 5 przykładów alertów niestandardowych.

Oprócz tego, alerty możemy wykorzystać np. do:

  • kontroli jakości Twoich kampanii CPC – w warunkach alertów ustawimy wówczas medium zawiera CPC a dla danych wybieramy metrykę, która określa jakość ruchu np. współczynnik odrzuceń, średni czas na stronie, wartość celów i określamy dla niej wartość po przekroczeniu której będzie informowany np. spadek o 10% dla wartości celu lub współczynnik odrzuceń powyżej 40%,
  • kontroli szumu o Twojej marce np. w social media – wówczas dla warunków alertów określamy np. źródło z dopasowanie wyrażenia regularnego dla wybranych mediów np. facebook.com|blip.pl i wartość odwiedzin z tego źródła, która wyzwoli alert np. wzrost o 10% lub odwiedziny powyżej 200 dziennie,
  • kontroli zainteresowania naszą firmą na danym terenie, gdy prowadzimy lokalny biznes – wówczas dla wymiaru w warunkach alertów powinieneś ustawić region, który Cię interesuje np. Warszawa i metryki, których określona zmiana spowoduje wyzwolenie alertu np. wzrost odwiedzin o 50%.
  • http://blog.adthink.pl Marek

    Dobre… w końcu zaczynam korzystać z GA trochę bardziej, niż tylko patrząc na wykresy o ilości odwiedzin, listę czy witryn odsyłających i słów kluczowych ;))

  • http://www.conversion.pl/blog Mariusz Michalczuk

    Marku, jak zagłębisz się w inne artykuły na naszym blogu, to znajdziesz więcej porad i wskazówek bardzo prostych we wdrożeniu i przydatnych w codziennej analizie:)

x

Pobierz najnowsze case study

Przeczytaj jak Limango Polska wykorzystuje potencjał analityki internetowej w swojej organizacji.

Pobierz case study
Przeczytaj poprzedni wpis:
4 alternatywy dla Google Website Optimizer (Optymalizatora Witryny)

UWAGA: Z dniem 1 sierpnia 2012 roku Google Website Optimizer został zastąpiony przez Eksperymenty Google Analytics. Gdy udało nam się...

Zamknij