Google Analytics – z czym to się je?

Jak pisał Paweł w artykule o podejściu do analityki internetowej wybór narzędzia to kolejny (nie pierwszy) krok w ramach tworzenia strategii web analytics w firmie. Popularność i funkcjonalności, a przede wszystkim zerowy koszt instalacji Google Analytics sprawia, że jego implementacja często poprzedza jakiekolwiek rozmowy dotyczące mierzenia i optymalizacji ruchu na stronie. Nie bez przyczyny jest to najpopularniejsze narzędzie wspomagające analitykę internetową – w USA korzysta z niego 70% rynku web analytics, natomiast w Wielkiej Brytanii jest to ok. 80%. Dowiedz się więcej na temat historii Google Analytics.

W poniższym artykule chciałbym przybliżyć Ci od strony technicznej podstawy funkcjonowania Google Analytics. Na koniec znajdziesz krótką instrukcję jak zainstalować to narzędzie.

Jak działa Google Analytics

W momencie, kiedy użytkownik wchodzi na Twoją stronę (nieważne czy robi to za pośrednictwem linka odsyłającego tzw. referala, wyszukiwarki czy wpisując adres w pasku przeglądarki – bezpośrednio) zostaje wysłane wywołanie strony do serwera, na którym się ona znajduje. Podczas ładowania witryny w oknie przeglądarki, wykonywany jest skrypt kodu śledzącego (użytkownicy, którzy zablokowali wykonywanie skryptów JavaScript w swoich przeglądarka niestety nie są śledzeni – podobnie jak Ci, którzy wyłączyli pliki cookie, ale o tym później). W tym momencie ciasteczka (ang. cookies) pierwszej kategorii (więcej o nich za chwilę) są czytane i nadpisywane, po czym zostają wysłane do zabezpieczonego serwera Google, na którym informacje są składowane i modyfikowane. Gromadzenie oraz obróbka danych jest procesem ciągłym, dlatego dane dostępne na platformie Google Analytics dostępne są regularnie, choć z jednodniowym opóźnieniem (czasami trzeba czekać trochę dłużej np. do wieczora następnego dnia).

Schemat działania Google Analytics

Tutaj przeczytacie o innych metodach zbierania danych, z których korzystają inne narzędzia.

Jak ugryź te ciasteczka

Pliki cookie są używane do przechowywania informacji o stanie i podjętych akcjach nawigowania po różnych stronach w sieci. Mają one format plików tekstowych.

Podstawowy podział ciasteczek ze względu na ich trwałość:

  • pliki cookie trwałe, zapisywane na dysku w katalogu Cookies. Witryny sieci Web wykorzystują je do przechowywania informacji, takich jak nazwa i hasło rejestrowania, dzięki czemu nie ma konieczności ich wpisywania za każdym razem przy przechodzeniu do określonej witryny. Ciasteczka takie pozostają na komputerze do momentu utraty ważności (np. do końca roku kalendarzowego i co najmniej 2 miesiące) lub usunięcia ich przez użytkownika,
  • pliki tymczasowe obecne w przeglądarce jedynie na czas sesji połączenia z Internetem. Ich ważność wygasa z chwilą zamknięcia przeglądarki.

Ze względu na stronę tworzącą ciasteczka wyróżnia się:

  • ciasteczka pierwszej kategorii (ang. first-party cookies), które są tworzone jedynie przez domenę obecną w Twoim pasku adresu. Jednocześnie jedynie dana domena może wykorzystać ten rodzaj caiteczek – odwrotnie niż w przypadku następnej kategorii plików cookie,
  • ciasteczka trzeciej kategorii (ang. third-party cookies) tworzone przez witryny trzecie, do których istnieją odwołania ze strony, na której obecnie przebywasz np. banery, reklamy, czy wtyczki w przypadku blogów.

Google Analytics używa jedynie ciasteczek pierwszej kategorii, które uważane są za bardzo bezpieczne. W związku z potencjalnym niebezpieczeństwem część użytkowników Internetu wyłącza ciasteczka w swoich przeglądarkach. Bardziej rygorystyczne filtry programów antywirusowych również są w stanie wyłączyć ciasteczka. Powodem najczęściej jest ochrona danych prywatnych przed osobami trzecimi.

Google Analytics nie zbiera danych prywatnych, jedynie informacje o pochodzeniu użytkowników identyfikowane na podstawie IP, które nie jest zawierane w raportach.

Osoby z całkowicie wyłączoną funkcją ciasteczek (również tych pierwszej kategorii) w przeglądarce niestety nie będą raportowani. Jakkolwiek ich liczba jest bardzo niska (jest to ok. 2% wszystkich użytkowników Internetu). Osoby, które czyszczą swoje ciasteczka regularnie, ciągle są śledzone przez Google Analytics. Jednak od momentu usunięcia plików cookie ich akcje są raportowane jako działania nowych użytkowników (ang. unique users).

Pliki cookie mogą być utworzone przez serwer lub również poprzez wykonanie skryptu JavaScript – tak jak odbywa to się w przypadku Google Analytics. Narzędzie to, na potrzeby zbierania niezbędnych danych, tworzy następujące ciasteczka:

  • __utma – ciasteczko zapisane po pierwszej wizycie na danej stronie – identyfikuje odwiedzającego (jest nadawane dla nowych odwiedzających) oraz zapisywana jest w nim historia wizyt. Jego struktura wygląda następująco.

Załóżmy, że wchodzimy na stronę http://www.conquest.pl. Na moim dysku tworzone jest ciasteczko o następującej treści:

utma = 119282843.728857882.1274554795.1275724226.1276017882.3Poszczególne ciągi cyfr oznaczają kolejno:
hasz domeny (ang. domain hash) – jest charakterystyczny, dla każdej strony internetowej – jednoznacznie ją identyfikuje. Każdy inny plik cookie utworzony przez tą domenę będzie charakteryzował się tym kodem.
losowy identyfikator unikalności (ang. random unique ID)
czas pierwszej wizyty (ang. time of the initial visit)
początek poprzedniej sesji (ang. beginning of previous session)
początek aktualnej sesji (ang. beginning of current session)

Powyższe znaczniki czasu reprezentują liczbę sekund od daty 1 stycznia 1970.

Licznik wizyt (ang. session counter) – mówi ile razy do tej pory odwiedziłem witrynę.

Na podstawie powyższych informacji możesz obliczyć, kiedy po raz pierwszy odwiedziłem powyższą stronę internetową, kiedy ostatnim razem na nią wszedłem oraz o której piszę ten artykuł – początek aktualnej sesji powie Ci, kiedy wszedłem na daną stronę. Przy pomocy excelowych funkcji daty możesz szybko do tego dojść.

  • Dane w tym ciasteczku są aktualizowane podczas każdej kolejnej wizyty. Jeżeli użytkownik usunie to ciasteczko przy kolejnej wizycie jest traktowany jako nowy użytkownik. Czas wygaśnięcia tego pliku cookie wynosi 2 lata (użytkownik w czasie dwóch lat nie podejmuje żadnej akcji związanej z daną witryną). Należy pamiętać, że użytkownik korzystający z tego samego komputera, lecz z różnych przeglądarek jest traktowany inaczej.
  • __utmb – ciasteczko to identyfikuje obecną wizytę. Znajdują się w nim m.in. następujące informacje: ilość wysłanych żądań, czas rozpoczęcia wizyty użytkownika. Trwałość tego ciasteczka wynosi 30 minut. Po dłuższym czasie bezczynności na stronie tworzone jest nowe ciasteczko.
  • __utmc – identyfikuje unikalną wizytę. „Współpracuje” z dwoma poprzednimi ciasteczkami. Jest aktywne jedynie na czas sesji internetowej. Jeżeli użytkownik wchodzi po raz pierwszy na stronę lub nie podjął żadnej czynności na stronie prze okres co najmniej 30 minut, wtedy ciasteczko to identyfikuje wizytę jako unikalną.
  • __utmv – przechowuje ustawienia użytkownika. Nie jest obecny, jeżeli stosujesz standardowy kod śledzący (nie wprowadzasz w nim własnych ustawień – własnych segmentów zaawansowanych).

Ważność wszystkich ciasteczek (poza __utmc) może być dowolnie manipulowana przez zarządzającego witryną dzięki modyfikacji kodu śledzącego. Jak widzisz, większość plików cookie tworzonych przez Google Analytics to trwałe ciasteczka, które zapisywane są na Twoim dysku. W momencie, kiedy ponownie wchodzisz na stronę jesteś rozpoznany jako powracający użytkownik, ponieważ witryna odczytuje Twoje ciasteczka, które sama wcześniej utworzyła.

Instalacja Google Analytics

Wiążą się ona z trzema prostymi krokami, prześledźmy je razem:

Rejestracja

Wejdź na stronę http://google.com/analytics i kliknij „Zarejestruj się teraz”.

Instalacja Google Analytics - Krok 1

Następnie zostajesz przeniesiony do strony logowania. Pamiętaj, że musisz mieć konto Google (może to być konto w domenie obsługiwane przez platformę Google). Wpisujesz swój login i hasło – logujesz się.

Instalacja Google Analytics - Krok 2

Na następnej stronie ponownie klikasz zarejestruj się.

Instalacja Google Analytics - Krok 3

Następnie jesteś proszony o wypełnienie danych na temat Twojej witryny, nazwy konta (jest to nazwa identyfikująca np. moja domena), państwo strefy czasowej (oczywiście Polska) i strefę czasową (po wyborze Polski automatycznie wstawia się „(GMT+02:00) Warszawa”). Dalej klikasz kontynuuj.

Instalacja Google Analytics - Krok 4

Następnie jesteś poproszony o podanie swoich danych kontaktowych. Po wypełnieniu formularza klikasz kontynuuj.

Instalacja Google Analytics - Krok 5

Następny etap to akceptacja umowy użytkownika. W tym kroku możesz również edytować ustawienia udostępniania danych innym użytkownikom Google Analytics.

Instalacja Google Analytics - Krok 6

Klikając na „Edytuj ustawienia” możesz zdecydować o zakresie dzielenia się Twoimi danymi. Pamiętaj, ze Google wykorzystuje Twoje dane na użytek własny w celu poprawy swoich produktów – nie udostępnia ich osobom trzecim. Są one również wykorzystywane do benchmarkingu w Google Analytics – Twoje dane są zagregowane z danymi innych firm z Twojej branży, dzięki czemu możesz porównywać się do innych. Jeżeli odznaczysz ten checkbox nie będziesz miał takiej możliwości. Jeżeli chcesz poznać więcej szczegółów, jak Google wykorzystuje dane z Twojej strony internetowej kliknij „Dowiedz się więcej” lub przyjrzyj się przykładom podanym poniżej każdego zakresu wykorzystywania Twoich danych.

Instalacja Google Analytics - Krok 7

Klikasz „Utwórz nowe konto” i zostajesz przeniesiony do zakładki z kodem śledzącym. Na tym kończy się pierwszy etap instalacji Google Analytics – rejestracja.

Instalacja Google Analytics - Krok 8

Instalacja kodu śledzącego

Kod śledzący jest to skrypt JavyScript, który jest wykonywany przy każdym ładowaniu strony (dlatego powinien być wklejony na każdej podstronie w ramach domeny).

Sprawdź nasz poradnik dotyczący instalacji i konfiguracji kodu śledzącego Google Analytics.

Obecnie istnieje trzecia generacja kodu – od czasu drugiej generacji wprowadzono wiele poprawek, które powodują szybsze wczytywanie strony oraz lepsze zbieranie danych, ale czy rzeczywiście tak jest… w prezentacji Mariusza Gąsiewskiego z 6 SEMcampu możecie przeczytać coś więcej na ten temat.

Na początku musisz wybrać „Co śledzisz”. Do wybory są trzy opcje:

  • Pojedyncza domena np. mojadomena.pl
  • Jedna domena z wieloma subdomenami np. apps.mojadomena.pl, video.mojadomena.pl itp.
  • Wiele domen najwyższego poziomu np. mojadomena.pl, mojadomena.eu, mojadomena.com itp.
  • Witryna stworzona dla telefonów komórkowych – tutaj musisz wybrać język witryny dla telefonów np. PHP lub PERL.

Później możesz wybrać, czy będziesz śledził kampanie AdWords.

W górnej części okna możesz wybrać zakładkę w zależności od charakteru użytkownika. Jeżeli chcesz uaktywnić bardziej zaawansowane opcje musisz wejść w zakładkę „Zaawansowane”. Do wyboru masz wówczas następujące opcje:

    • Chcę śledzić kampanie reklamowe online innych dostawców
    • Moje kampanie online od innych dostawców korzystają z tagów innych niż używane w Google Analytics
    • Obecnie używam funkcji śledzenia za pośrednictwem oprogramowania Urchin
    • Chcę śledzić treść dynamiczną
    • Chcę śledzić strony w języku PHP

W zakładce „niestandardowe” sam modyfikujesz kod śledzący według własnych upodobań.

Możesz również wysłać tekst w postaci maila do webmastera obsługującego stroną w Twojej firmie. Gotowy do wklejenia do wiadomości tekst pozyskasz klikając na „wyślij te instrukcje pocztą elektroniczną”.

Instalacja Google Analytics – instalacja kodu śledzącego

Po skopiowaniu kodu należy go wkleić na każdej podstronie tuż przed znakiem w ramach domeny. Jeżeli korzystasz z CMS lub bazy SQL, na której zainstalowana jest Twoja strona prawdopodobnie możesz zautomatyzować tę czynność (byłoby trudno wkleić kod na witrynę, którą ma ok. 500 stron) – użyj wyszukiwarki do znalezienia odpowiednich instrukcji. W razie problemów, służymy pomocą – napisz do nas lub na blog (at) conversion.pl.

Na koniec klikasz „Zapisz i zakończ”. Kiedy kod jest zainstalowany możesz sprawdzić, czy wszystkie podstrony w ramach domeny zostały otagowane. W tym celu użyj SiteScan. Z pomocą tego systemu bezpłatnie sprawdzisz do 500 podstron w ramach Twojej domeny. Jeżeli masz bardziej obszerną stronę, konieczna jest opłata.

Tak wygląda pulpit nawigacyjny Google Analytics:

Instalacja Google Analytics – pulpit nawigacyjny

Kod „UA-xxxxxxxx-x” jest Twoim identyfikatorem. Ostatnia liczba określa numer twojej domeny – w ramach jednego konta możesz mieć kilka domen (zaleca się jednak, aby prowadzić jedno konto w ramach jednej domeny). Możesz zauważyć, że Google Analytics nie wykrył poprawnie zainstalowanego śledzenia – mówi o tym wykrzyknik w żółtym trójkącie. Jeżeli jest wszystko w porządku, to pojawi się tam check na zielonym tle.

Pamiętaj, że po zainstalowaniu śledzenia w witrynie należy poczekać ok. 24h na zebranie danych.

Integracja Google AdWords

Ostatnim krokiem jest integracja konta Google Analytics z AdWords. Szczegółowe instrukcje dotyczące wskazówek na ten temat pojawią się w przyszłości. Aha, jeżeli masz konto AdWrods, to możesz za jego pośrednictwem założyć konto Google Analytics – nie ma konieczności korzystania z powyższych kroków.

Instalacja Google Analytics – integracja z Google AdWords

To tyle na temat działania i instalacji systemu Google Analytics. Jeżeli masz jakieś pytania, to czekam na komentarze lub maile. Razem z Pawłem jesteśmy w trakcie przygotowywania poradnika dotyczącego dobrych praktyk w korzystaniu z Google Analytics. Pojawi się on w ciągu 2-3 tygodni w formie pliku PDF, więc zachęcamy do częstego odwiedzania! W ramach bloga będziemy starali się rozwinąć każdą z porad podając Wam więcej szczegółów.

Jeśli potrzebujesz audytu konfiguracji narzędzi analitycznych (Google Analytics, AT Internet, Adobe Analytics czy Webtrends) lub chcesz rozwijać analitykę internetową wewnątrz organizacji skontaktuj się z Conversion by poznać nasze podejście. Więcej o analityce internetowej dowiesz się pobierając przygotowane przez nas bezpłatne poradniki, raporty oraz case studies.

Autor: Mariusz

To właśnie on odpowiada za wdrażanie analityki internetowej u naszych klientów. Skończył Szkołę Główną Handlową na kierunku Metody Ilościowe w Ekonomii i Systemy Informacyjne. Walczy obecnie o tytuł doktora :) Często możecie poczytać jego artykuły na naszym blogu oraz w prasie branżowej. Aaa.. coś jeszcze – Mariusz pilnuje by praca projektowa szła zgodnie z harmonogramem, i właśnie dlatego wszyscy tak bardzo go lubimy.





  • http://www.elektrozilla.pl Piotr

    Używam google analitycs jednak nie mogę znaleźć opcji gdzie można by sprawdzić z jakich słów kluczowych przekierowywani są użytkownicy do mojego sklepu. Proszę o odpowiedź osoby ją znającą.

    • Mariusz Michalczuk

      Piotr, skorzystaj z raportu: Źródła odwiedzin / Źródła / Wyszukiwanie / Bezpłatne. Tam znajdziesz słowa kluczowe z wyszukiwania bezpłatnego.

      • http://www.elektrozilla.pl Piotr

        Dzięki za pomoc. To działa ;)

  • Wioleta Genow

    Hej,
    postąpiłam krok po kroku i skonfigutowałam Google Analitycs dla swojego konta, jednak mam problem. W dzień założenia bloga program wychwycił ruch i podał mi statystyki, ale od tego czasu przez 2 tygodnie pokazuje tylko jedno wyświetlenie bloga. Z informacji przekazanych przez FB (liczba kliknięć w link), wiem, że tych wejść było dużo więcej, dlaczego więc G.A. nie pokazuje statystyk prawidłowo?
    Pozdrawiam

    • Mariusz Michalczuk

      Powodów może być bardzo wiele. Najszybciej szukałbym przyczyn w niepoprawnie osadzonym kodzie Google Analytics. Skorzystać z wtyczki Tag Assistant (https://goo.gl/eKYLv). Ona podpowie Ci, co może być nieprawidłowo.

  • Wioleta Genow

    wszystko już działa, dziękuję :)

x

Pobierz najnowsze case study

Przeczytaj jak Limango Polska wykorzystuje potencjał analityki internetowej w swojej organizacji.

Pobierz case study
Przeczytaj poprzedni wpis:
Jak ugryźć analitykę internetową?

Dla wielu osób Web analytics jest równoznaczne z zainstalowaniem darmowego narzędzia jakim jest np. Google Analytics, a następnie przeglądaniem dostępnych...

Zamknij