Szukamy Digital Analytics Developera! Ciekawy?   Sprawdź


Zrozumieć zmienne niestandardowe w Google Analytics

Swojego czasu, pracując nad optymalizacją sklepu internetowego w pewnym momencie pojawiła się potrzeba rozróżniania użytkowników po niestandardowych kluczach (metrykach i wymiarach). Mimo wszechstronności Google Analytics nie możliwe było wykorzystanie raportów, nawet w niestandardowej ich konfiguracji. Wówczas sięgnęliśmy po zmienne niestandardowe (ang. custom variables).

Pamiętam, że musiałem poświęcić sporo czasu w celu zrozumienia tej funkcjonalności. Nie było łatwo, ale było warto – naprawdę rozszerza ona pole widzenia ruchu na stronie internetowej. Ostatnio również miałem możliwość wykorzystać tą funkcjonalność i związku z tym, że musiałem wrócić do źródeł wiedzy na ten temat, postanowiłem napisać na ten temat artykuł – jak zawsze będę starał się kłaść nacisk na część praktyczną. Jednak tym razem bez wstępu teoretycznego się nie obejdzie. Moje rozważania w dużej mierze będą opierały sięna następujących treściach:

Zmienne niestandardowe (ang. custom variables)

Najprościej mówiąc, zmienne niestandardowe dają Ci możliwość gromadzenia danych dotyczących różnych metryk i wymiarów (aby przypomnieć sobie co to jest zajrzyj do artykułu o raportach niestandardowych w Google Analytics), które nie są standardowo dostępne w panelu Google Analytics. Pozwalają one zdobyć dane na temat pewnych zachowań użytkowników Twojej strony, które nie są standardowo rozpoznawane przez system. Dla przykładu, Twoja firma oferuje darmową wersję kursu online na stronie. Możesz tak skonfigurować zmienną niestandardową, aby przekonać się jak poszczególni rodzaje użytkowników (zapisani vs. niezapisani na darmowy kurs) dalej zachowują się w ramach Twojej witryny. W szczególności możesz przekonać się m.in.:

  • Jak dużo poszczególnych użytkowników powraca do Twojego serwisu?
  • Jakie rodzaje wysyłki są najchętniej wybierane?

Jak działają zmienne niestandardowe?

Z technicznego punktu widzenia zmienne niestandardowe pozwalają oznaczyć użytkowników, którzy wykonali jakieś na działanie. Użytkownikowi, który np. kliknął button „Lubię to!” w Twoim serwisie zostaje nadana „etykieta”, która następnie może stać się wymiarem do segmentacji odwiedzających Twojego serwisu.

Zmienne niestandardowe mają zastosowanie na trzech poziomach strony: użytkownika, sesji, oraz pojedynczej strony. Najprościej podział ten można przedstawić za pomocą grafiki. Poniżej, krótka charakterystyka każdego z nich.

Trzy poziomy w zmiennych niestandardowych

Źródło: http://analytics.blogspot.com/

  1. Poziom użytkownika
  2. Etykieta jest nadana użytkownikowi, który spełnia założony warunek i jest określona dla niego do czasu wygaśnięcia lub usunięcia ciasteczek z jego przeglądarki np. klienci vs. niekliencki sklepu internetowego.

  3. Poziom sesji
  4. Przypomnijmy, że sesja jest czasem spędzonym przez użytkownika od momentu jego wejścia do czasu wyjścia z witryny (lub wygaśnięcia odpowiedniego ciasteczka po 30 minutach – kwestia ustawienia w Google Analytics. W związku z tym również etykiety nadane użytkownikom są aktywne jedynie na ten czas. Po opuszczeniu serwisu przez odwiedzającego traci on status użytkownika, który otrzymał.

  5. Poziom strony
  6. W czasie jednej sesji użytkownik może odwiedzić wiele stron. W zależności od akcji, którą wykonał może zostać przypisany do danej kategorii np. po kliknięciu linku lub zobaczeniu video.

Warto również wspomnieć, że zmienne niestandardowe zastąpiły zmienne typu SetVar. Jednak ich negatywną stroną jest fakt, że nie można ich stosować w filtrach.

Jak skonfigurować zmienne niestandardowe?

Przed przejściem do podania konkretnych przykładów, najpierw musisz dowiedzieć się, jak umożliwić sobie korzystanie z funkcjonalności, jaką są zmienne niestandardowe. Tutaj ponownie odwołam się do blogu Mariusza, na którym znajdziecie jak skonfigurować kod, aby mieć możliwość korzystania ze zmiennych niestandardowych. Oczywiście, nieocenionym źródłem pomocy w tym względzie może okazać się również centrum pomocy Google Analytics. Gdyby tego było za mało, w przykładach poniżej będę starał się podawać przykłady kodu, który trzeba wprowadzić, aby skorzystać z danych zmiennych niestandardowych.

Przykłady zmiennych niestandardowych

Przykłady zostaną podane na podstawie poziomów, na których mogą być generowane zmienne niestandardowe.

Poziom użytkownika – wybór wersji językowej strony

Użytkownicy zostają przypisani do danego segmentu zgodnie z wersją językową serwisu, którą wybrali. Modyfikacja kodu śledzącego na stronie, w ramach które istnieje możliwość wyboru języka będzie wyglądała wówczas następująco:

<form onsubmit="_gaq.push(['_setCustomVar', 1, 'wersja-językowa',
this.mymenu.options[this.mymenu.selectedIndex].value, 1],['_trackPageview']); ">
<select name=mymenu>
<option value="arabic">Arabski</option>
<option value="english">Angielski</option>
<option value="franch">Francuski</option>
<option value="spanish">Hiszpański</option>
<input type="submit" name="Submit" value="Submit">
</form>

Powyższy przykład dotyczy stron bardziej „międzynarodowych”. Innym przykładem, znanym z własnego podwórka jest serwis Jakdojade.pl. Po wejściu na stronę ukazuje się nam ekran powitaln, w którym możemy wybrać miasto, w którym szukamy połączenia komunikacji miejskiej. Przy pomocy zmiennych niestandardowych, podobnie jak w powyższym przykładzie możemy nadać użytkownikom etykiety. W tym przypadku użyjemy jednak „onclick” zamiast „onsubmit” w śledzeniu zdarzeń. Przypomnę, że tutaj możesz przeczytać więcej o śledzeniu zdarzeń w Google Analytics.

Poziom sesji – typ użytkownika

Na poziomie sesji można użyć wielu zmiennych niestandardowych, aby zróżnicować użytkowników na podstawie ich zachowania w czasie sesji. Najprostszym przykładem jest rozróżnienie użytkowników na podstawie ich konwersji, czyli np. na tych, którzy cokolwiek kupili (w przypadku sklepu internetowego) i pozostałych. Użytkownik, który kupi cokolwiek będzie „naznaczony” np. etykietą „buyer”.

Dla takiego przykładu zmodyfikowana powinna zostać strona końcowa konwersji (ang. landing page), czyli np. ekran podziękowania za dokonanie zakupu. W związku z tym kod śledzący na takiej podstronie powinien wyglądać następująco.

<script type="text/javascript">
        var _gaq = _gaq || [];
        _gaq.push(['_setAccount','UA-xxxxxxxx-x']);
        _gaq.push(['._setCustomVar(2, "typ-użytkownika", "Buyer", 2)']);
        _gaq.push(['_trackPageview']);
</script>

Poziom strony – różne działy

Na tym poziomie zmiennej niestandardowej możesz np. sprawdzić, który dział twojego serwisu jest najbardziej popularny. Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy z odzieżą. Dla poszczególnych kategorii ubrań możesz nadać etykiety. Edytujesz kod źródłowy każdej z podstron.
www.domain.com/damskie.html

<script type="text/javascript">
        var _gaq = _gaq || [];
        _gaq.push(['_setAccount','UA-xxxxxxxx-x']);
        _gaq.push(['._setCustomVar(3, "kategoria", "damskie", 3)']);
        _gaq.push(['_trackPageview']);
</script>

www.domain.com/meskie.html

<script type="text/javascript">
        var _gaq = _gaq || [];
        _gaq.push(['_setAccount','UA-xxxxxxxx-x']);
        _gaq.push(['._setCustomVar(3, "kategoria", "meskie", 3)']);
        _gaq.push(['_trackPageview']);
</script>

www.domain.com/dzieciece.html

<script type="text/javascript">
        var _gaq = _gaq || [];
        _gaq.push(['_setAccount','UA-xxxxxxxx-x']);
        _gaq.push(['._setCustomVar(3, "kategoria", "dzieciece", 3)']);
        _gaq.push(['_trackPageview']);
</script>

I tak dalej:)

Na koniec słowo komentarza, który jest motywem przewodnim większości moich artykułów:) W przypadku zmiennych niestandardowych również nie można mówić o najlepszych praktykach – myślę, że sami dokładnie zdajecie sobie z tego sprawę. W końcu, po co komuś rozróżnienie użytkowników na klientów i nieklientów, jeżeli Twoja strona nie jest „sprzedażowa”.

Podsumowanie

Starałem się jak najprościej wytłumaczyć działanie tej funkcjonalności Google Analytics – mam nadzieję, że mi się udało:) Pamiętam, że sam na początku miałem z tym problem, więc chciałem Wam krok po kroku to pokazać. Jeżeli jednak ciągle nie czujesz istoty zmiennych niestandardowych, to zapraszam do obejrzenia filmu dotyczącego istoty i podstaw tworzenia zmiennych niestandardowych (film jest w języku angielskim i niestety w bardzo słabej jakości dźwięku), ale dla mnie okazał się bardzo pomocny. Jak zwykle, zapraszam również do komentowania.

Autor: Mariusz

To właśnie on odpowiada za wdrażanie analityki internetowej u naszych klientów. Skończył Szkołę Główną Handlową na kierunku Metody Ilościowe w Ekonomii i Systemy Informacyjne. Walczy obecnie o tytuł doktora :) Często możecie poczytać jego artykuły na naszym blogu oraz w prasie branżowej. Aaa.. coś jeszcze – Mariusz pilnuje by praca projektowa szła zgodnie z harmonogramem, i właśnie dlatego wszyscy tak bardzo go lubimy.





  • http://www.conversion.pl/blog/ Paweł Ogonowski

    Mała podpowiedź o której zapomniał wspomnieć Mariusz.

    Nic nie stoi na przeszkodzie wykorzystaniu w kodzie zmiennych generowanych dynamicznie – np:

    _gaq.push(['_setCustomVar',1,'Miasto', '&lt;?=$miasto["miasto"]?&gt;',3],['_trackPageview']);

    W tym wypadku w miejsce &lt;?=$miasto["miasto"]?&gt; pojawiała się nazwa miasta, którego dotyczyła aktualnie przeglądana przez użytkownika sekcja.

  • Andrzej

    a ja mam takie pytanie trochę off topic: Czy możliwe jest tagowanie (może właśnie za pomocą zmiennych niestandardowych?) użytkowników odwiedzających serwisy zewnętrzne np. Chciałbym w serwisie głównym identyfikować tych użytkowników, którzy wcześniej odwiedzili landing page. Ale Landing page i serwis główny mają różne kody śledzące GA a po drugie nie ma przejścia (linka) bezpośredniego z LP na serwis główny.
    Czy jest to w ogóle możliwe jeżeli kody GA na LP i serwisie są różne?
    Jak to najlepiej zrobić jeżeli zaimplementujemy jeden kod GA na LP i serwisie głównym?

    • Mariusz Michalczuk

      Andrzej, jest tak jak mówisz – jeżeli nie ma żadnego połączenia, to aby było możliwe takie śledzenia obie witryny muszą mieć ten sam numer UA. Google Analytics korzysta tylko z ciasteczek pierwszej kategorii, a to znaczy, że mogą one być tworzone i odczytywane tylko przez witrynę, na której znajduje się użytkownik. W związku z tym jedno konto GA nie będzie w stanie śledzić użytkowników, którzy poruszają się w ramach innych kont.

  • Ania M.

    Próbuję zrozumieć kiedy używać zmienne niestandardowe, a kiedy śledzenie zdarzeń w przypadku poziomu strony. Mam wrażenie, że w wielu przypadkach mogą pełnić taką samą funkcję. Może każda z metod ma inne ograniczenia? Oczywiście rozumiem, że jest limit ilości zmiennych, a śledzenie zdarzeń wiąże się z konkretnymi akcjami i wpływa na współczynnik odrzuceń, ale co w przypadku zdarzeń "nie interaktywnych"?

    • Mariusz Michalczuk

      Aniu, zdarzenia pełnią niemalże tą samą rolę, co zmienne niestandardowe w przypadku poziomu sesji. Jeżeli chodzi o poziom strony, to osobiście wykorzystuję go najrzadziej. Przydaje się np. wtedy, gdy mamy nieprzyjazne URLe w serwisie i chcemy łatwo poddać naszą treść analizie ilościowej:)

x

Pobierz najnowsze case study

Przeczytaj jak Limango Polska wykorzystuje potencjał analityki internetowej w swojej organizacji.

Pobierz case study
Przeczytaj poprzedni wpis:
Uniknij błędów tworząc ankiety na potrzeby analityki internetowej

W poprzednim tygodniu napisałem artykuł o istotności danych jakościowych w analityce internetowej. Przeczytaj go koniecznie, zanim przejdziesz do lektury poniższego...

Zamknij