Not provided w raportach słów kluczowych Google Analytics

Not provided w Google AnalyticsW drugiej połowie października 2011 świat obiegła informacja, że Google rozpocznie blokować informacje od źródle wizyty dla osób zalogowanych. Na forach od razu zawrzało, ponieważ oznacza to nie mniej ni więcej, że w naszym Google Analytics nie zobaczymy słowa kluczowego użytkownika, który trafił na naszą stronę będąc zalogowanym np. do Gmaila.

Nie trzeba chyba tłumaczyć, że wiadomość szczególnie zabolała specjalistów zajmujących się optymalizacją stron internetowych pod wyszukiwarki – zaczęto nawet przepowiadać kres SEO… W poniższym artykule przedstawię, jakie po pewnym czasie my widzimy zmiany w ruchu naszych serwisów oraz co można zrobić w obliczu takiej sytuacji.

Motyw wprowadzenia szyfrowania

Zanim przejdziemy do przyjrzenia się skutkom omawianej zmiany kilka na temat motywacji Googla do wprowadzenia takiego rozwiązania, które na pierwszy rzut oka jest zupełnie bezsensownym (przynajmniej jak dla mnie). Jednak gigant z Mountain View zasłania się bezpieczeństwem użytkowników.

Bezpieczeństwo w tym wypadku to jest „słowo-klucz”:) Google chce, aby informacje na temat użytkowników zalogowanych do usługi były jeszcze bardziej chronione (kodowane) – w końcu w historii nie raz zarzucono Gigantowi zbyt słabą politykę ochrony danych osobowych. Dzieje się to poprzez zastosowania certyfikatu SSL, co dla zalogowanych użytkowników skutkuje przeniesieniem na protokół https (możecie się sami przekonać będąc zalogowanym do konta Google).

Protokół https w wyszukiwarce Google

Warto zaznaczyć, że przekierowanie NIE następuje jeszcze dla www.google.pl.

Skutki widoczne gołym okiem

Pierwszym i najbardziej widocznym skutkiem wprowadzonych zmian jest pojawienie się w naszych raportach słowa kluczowego not provided. Jeżeli zajrzymy do naszych raportów źródeł ruchu, a szczegółowo do: Źródła odwiedzin > Źródła > Wyszukiwanie > Bezpłatne i w polu filtra wybierzemy not provided, to zauważymy, że zmiana rzeczywiście miała miejsce 19 października.

Kliknij na screen, aby powiększyć

Jak wygląda to z technicznego punktu widzenia? Będąc zalogowanym do produktu Google (nie musi to być Gmail – równie dobrze może to być nasza firmowa poczta, jeżeli korzystamy z Google Apps), po skorzystaniu z wyszukiwarki Google i przejściu na stronę docelową nie mamy informacji o słowie kluczowym, którego użyliśmy. Jest to widoczne (a raczej niewidoczne) w naszym ciasteczku __utmz. Załóżmy, że wpisałem „analityka internetowa” w wyszukiwarce i przeszedłem na stronę www.conversion.pl. Moje ciasteczko zawiera następującą informację.

Zawartość ciasteczka _utmz dla zalogowanego użytkownika

Jak widać, jest to słowo not provided – to samo, które pojawia się w naszych raportach.

Dla sprawdzenia Googla zrobiłem test i po wylogowaniu się z poczty wykonałem analogiczne czynności. Tym razem wchodząc na witrynę, w ciasteczku __utmz zobaczyłem słowo kluczowe, które wcześniej użyłem w wyszukiwarce.

Zawartość ciasteczka _utmz dla niezalogowanego użytkownika

Oczywiście w przypadaku Google AdWords i ruchu CPC powyższa sytuacja nie ma miejsca – ciekawe dlaczego – jak myślicie?:) W związku z tym, możemymy używać naszych kampanii linków sponsorowanych niejako do testowania słów kluczowych.

Wpływ na ruch organiczny

W różnych źródłach można znaleźć różne dane na temat tego, w jakim stopniu odczujemy ruch z fraz kluczowych not provided w naszych kontach. Oto kilka screenów z raportów słów kluczowych, a na sam koniec tabela podsumowująca wybrane statystyki odwiedzin z zaszyfrowanymi słowami kluczowymi.

Odwedziny ze słowem kluczowym ‘not provided’
Odwedziny ze słowem kluczowym ‘not provided’
Odwedziny ze słowem kluczowym ‘not provided’

Jak widać, ruch przychodzący za pośrednictwem słowa not provided za każdym razem przyjmuje trend wzrostowy. Oczywiście ma on różny wygląd oraz poziom – uzależniony od udziału ruchu organicznego w całości ruchu w serwisie. Poniższa tabela przedstawia udział słowa kluczowego not provided w całości ruchu pochodzącego z wyszukiwania organicznego.

Udział odwedzin ze słowem kluczowym ‘not provided’ w całości ruchu organicznego

Jak widać, w żadnym z powyższych serwisów udział słów kluczowych not provided nie przekracza 2% całego ruchu organicznego. Jest to zjawisko pozytywne, lecz pamiętajmy, że słowa kluczowe „ucinane” są tylko dla Google.com. Nie wiemy, co stanie się z ruchem, jeżeli również polska domena wyszukiwarka zostanie przekierowana na bezpieczne połączenie.

Patrząc na witryny zagraniczne np. Avinash Kaushik na swoim blogu odnotował aż 18% udział słowa kluczowego w całości ruchu pochodzącego z wyników organicznych Google (klikając na link zostaniesz przeniesiony do jego artykułu na ten temat). Weźmy jednak pod uwagę, że na zachodzie (zwłaszcza w USA) użytkownicy dużo częściej korzystają z produktów Google, a więc są do nich zalogowaniu surfując w sieci.

Jaki to będzie miało wpływ w analizach?

Trudno powiedzieć, jak to będzie wyglądało w długim okresie. Obecnie, przy takich udziałach słowa kluczowego not provided nie powinno mieć to wielkiego wpływu na analizy, chociaż wiadomo – na pewno uszczknie nam część informacji o naszym ruchu.

W momencie przekierowania Google.pl na https może nam to konkretnie namieszać – zwłaszcza biorąc pod uwagę udział wyszukiwarki w naszym rynku. Biorąc dodatkowo wszechobecność Googla pod różnymi postaciami (Gmail, Google Apps, Google+), to może się okazać, że proporcja not provided do całości ruchu organicznego może ulec zmianie. Jest to jednak bardzo czarna wizja… bo jak podałem wcześniej przykład bloga Avinasha Kaushika, to przy dużej adopcji produktów Google ruch za pośrednictwem not provided sięga 20%, to podejrzewam, że przy przekierowaniu polskiego Google na https nie osiągniemy takich poziomów:)

Co zrobić?

Z technicznego punktu widzenia tak naprawdę nie możemy nic z tym zrobić – pozostaje nam pogodzić się z tą sytuacją….

W związku z tym, pozostaje nam kilka rozwiązań:


Segment niestandardowy dla wykluczenia ruchu z ‘not provided’

Kliknij na screen, aby powiększyć
  • stworzyć alert niestandardowy, który będzie informował nas np. o wzroście odwiedzin za pośrednictwem słowa kluczowego not provided,

Alert niestandardowy dla śledzenia ruchu z ‘not provided’

Kliknij na screen, aby powiększyć
  • stworzyć raport niestandardowy, który będzie pomagał nam śledzić ruch TYLKO ze słowa kluczowego not provided,

Raport niestandardowy do analizy ruchu z ‘not provided’

Kliknij na screen, aby powiększyć
  • bardziej szczegółowo analizować raporty stron docelowych wobec słów kluczowych not provided i próbować na ich podstawie domyśleć się słowa kluczowego, którego użyli użytkownicy, aby trafić na te strony,
  • nie zapominać o Google Webmaster Tools, ponieważ w Narzędziach dla webmasterów ciągle mamy podane wszystkie słowa kluczowe, które ściągają do nas użytkowników,
  • używać raportów kampanii linków sponsorowanych, aby patrzeć, które słowa kluczowe ściągają na naszą stronę najwięcej użytkowników i czy nasze strony docelowe są odpowiednio do nich dopasowane,

lub jak proponuje SEOmoz pisać o tym na naszych blogach, fanpageach, Twitterach itp. wyrażając swoje niezadowolenie z tego faktu, a być może Wielki Brat nas posłucha i zmienią swoje podejście:)

Jestem ciekawy, jak u Was wygląda udział not provided w całości organicznego? Czy można już zauważyć jakieś trendy z tym związane?

Autor: Mariusz Michalczuk

To właśnie on odpowiada za wdrażanie analityki internetowej u naszej klientów. Skończył Szkołę Główną Handlową na kierunku Metody Ilościwe w Ekonomii i Systemy Informacyjne. Walczy obecnie o tytuł doktora :) Często możecie poczytać jego artykuły na naszym blogu oraz w prasie branżowej. Aaa.. coś jeszcze – Mariusz pilnuje by praca projektowa szkła zgodnie z harmonogramem, i właśnie dlatego wszyscy tak bardzo go lubimy.





  • Wwww

    Dobrze wiedzieć! od 18 października w ogole not provided się pojawiło ale to bardzo znikomy ruch – poniżej poł procenta. Alert uruchomiony, zobaczymy co będzie po włączeniu tego na google.pl

  • http://www.cieciura.info.pl/seo-pozycjonowanie/szyfrowany-referrer-google-czyli-ja-wam-nie-pokaze/ Mariusz Cieciura

    Wszystkie, zalecenia opisane w części "co zrobić" tak na prawdę powinny skończyć się na pierwszym i przedostatnim zdaniu (czyli, nic z tym nie możemy zrobić, ale chociaż wyraźmy swoje niezadowolenie).

    Jeżeli wykorzystujemy frazy z wyszukiwarki aktywnie (na bieżąco, np. do wyświetlenia odmiennych fragmentów kontentu, lub np. dopasowania treści banera, który widoczny jest dla użytkownika po wejściu na naszą stronę z określonej frazy w wyszukiwarce) to nowe rozwiązanie Google'a może wpływać obniżająco na naszą konwersję.

  • Paweł

    Jestem bardzo ciekaw jak to będzie wyglądało w przypadku GA Premium. Nie znalazłem żadnej informacji o tym, czy tam będziemy mogli zobaczyć ten ruch podobnie jak w przypadku AdWords, obstawiam, że tak.

    U mnie zanotowałem w zależności od witryny max ok 5% (z reguły nie przekracza 1%), przy czym na jednym z serwisów not provided zajmuje 1-szą pozycję na liście ruchu z organica, ze znaczną przewagą nad pozostałymi. Tak więc mimo, że % nieiwelki, to imho i tak spora strata dla analiz.

  • http://www.blog.bartoszkoplin.pl/not-provided-a-wplyw-na-statystyki/ Bartek

    Tak to wygląda. U siebie odnotowałem dwie daty, w których nastąpiły zmiany związane z przyrostem ruchu not provided. W chwili obecnej potrafi to być TOP 1 generowanych słów kluczowych dla niektórych witryn. Zazwyczaj jest to TOP 3.

  • Monika

    Pod Safari przekierowanie jeszcze nie działa.

  • http://www.conversion.pl/blog Mariusz

    Hmm, skąd wówczas takie dane: http://awesomescreenshot.com/08a1g5n5f ?:)

  • http://www.conversion.pl/blog Mariusz

    Niestety – związane jest to styp, że szyfrowanie zostało włączone już w również w polskiej wyszukiwarce.

  • http://interto.pl Mariusz Zakrzewski

    Na jednej ze stron moich klientów branży budowlanej, ruch (not provided) stanowi 8% łącznych odwiedzin. Dokładnie 32/416 pewnego okresu dla tego roku, występuje jako 4 hasło najczęściej odwiedzane.
    Przeglądane strony w przybliżeniu 2,
    śr. czas spędzony na witrynie w przybliżeniu 1m 20 sek.,
    84% nowych odwiedzin,
    31,25% współczynnik odrzuceń.
    Potwierdzam, ruch z tego hasła na przestrzeni miesięcy cechuje się tendencją wzrostową (jak wyżej przedstawiony 1 wykres) o czym to świadczy? Moim zdaniem nie jest to dobra wiadomość dla SEO-SEMitów analizujących ruch na stronie. Wiadomym jest, że aby osiągnąć najlepsze wyniki zadawalające nas i naszych klientów, nieustannie trzeba poprawiać swoje działania poprzez optymalizację czy działania offline.

    Wg ostatnich nowinek przeglądarka Firefox ogłosiła, że będzie kodowała strony, co za tym idzie, będzie włączała protokół SSL, a to spowoduje, że więcej wizyt będzie oznaczonych właśnie jako 'not provided'.

    Kto nas szuka pod słowem 'not provided'?

    Dane pochodzące z haseł ukazanych jako 'not provided' są wg mnie niemożliwe do przypisania konkretnym osobom. Jednak możemy w dość łatwy sposób zobaczyć czego użytkownicy szukali na naszej witrynie pod maską 'not provided'. Wystarczy sprawdzić strony docelowe na które wchodzą odwiedzający oznaczeni, jako “not provided”. Np. u mnie jest to kilka stron, które zbierają najwięcej ruchu z wyników naturalnych. Dlaczego nie ma tam adwords? Pozostawiam waszej ocenie:) W celu zbadania tego ruchu należy przejść na te strony docelowe i zmienić wyświetlanie wyników na słowa kluczowe. Dla podstron serwisu raczej w ok. 100% te klucze będą się pokrywać z wyszukiwaniami, natomiast dla strony głównej ciężko to określić.

    Pozdrawiam Mariusz.

  • Ehhh

    U mnie not provided niestety jest na drugim miejscu. Jak juz kiedyś mówiłem musi się pojawić ktoś kto stworzy wyszukiwarkę tylko na rynek polski. google jest monopolistą i robi co chce utrudniając wszystkim życie, niech w ogóle zlikwiduja analyticsa , wpływ backlinków na pozycje i będzie święty spokój.
    Szkoda że nad nimi nie ma żadnej kontroli. Mogą nas wodzić za noc jak tylko się da. Oni mogą nas śledzić jeżeli jesteśmy zalogowani (oczywiście tłumacząc się lepszym doborem stron – ta jaaasna) a my nie możemy widzieć słów kluczowych. Ciekawe podejście.

  • http://www.conversion.pl/blog Mariusz

    Podejrzewam, że ta sytuacja zaczyna dotykać wszystkich – niestety ciężko jest mi się tutaj wypowiadać w imieniu Google'a:)

  • Marcin Białasek

    Spory sklep internetowy z częściami, kilkanaście tysięcy produktów i not provided jest liderem!

  • http://www.facebook.com/wojciech.pawlik1 Wojciech Pawlik

    Not provided daje popalić… jedyne co da się zrobić to mała estymacja, ile z not provided to branded keywords. Zakładając że branded keywords pakują na stronę główną – tutaj instrukcja http://www.seomoz.org/ugc/how-to-analyze-google-a

  • Jacek

    Niestety pierwsze miejsce i aż 22% całości.

  • http://www.kreatywnafabryka.com Rafał

    Na naszej stronie firmowej przez ostatni miesiąc mamy 58,45% dla not provided…

  • http://www.romantycznyweekend.eu Mariusz

    U mnie (sierpień 2012) aż 30% ! Pierwsza fraza to not provided czyli można rzec nie mam wiedzy na temat 30% użytkowników. Taką sytuację mam na wielu serwisach.

  • Mariusz

    Tutaj pojawia się pytanie, na jednym serwisie zakupowym mam 75% not provided. Jaki sens ma teraz narzędzie google analytics? Tzn może trochę przesadzam ale analiza SEO za kilka lat nie będzie możliwa.
    No chyba, że będzie płatna opcja analyticsa i tam juz będzie wgląd, bo przecież w adwordsach nie ma, czyli możemy wnioskować że reklamy płatny nie są chronione? :)

  • http://linkexpert.eu Google-Bot

    Po co to wrzenie? Najpierw kontrowersje wzbudzało śledzenie użytkowników przez wielkiego brata. Teraz ludzie protestują, bo… brakuje możliwości śledzenia :-) Trzeba się zdecydować albo albo…

  • http://anoda.blox.pl/html Anoda

    Bo to inni ludzie :)

  • Jan

    34 %

  • Sławek

    Ja mam 40,38% całości "not provided" tragedia…

  • http://www.salenawesela.pl/ grzegorz

    ponad 60 i rośnie – juz analitycs nie jest dla mnie systememt do statystyk jakie alternatywy??

  • http://www.conversion.pl/blog Mariusz Michalczuk

    Grzegorz, niestety dotyka to nas wszystkich. Jeżeli masz podłączone narzędzia dla webmasterów do Google Analytics, to mniej więcej możesz zobaczyć po jakiś słowach kluczowych przychodzą do Ciebie użytkownicy.

  • Pingback: Not Provided – nowy sposób na obejście problemu | Silesia SEM

  • http://bibulka.com BZZ

    U nas w tym miesiącu not_provided stanowi już 84%

Przeczytaj poprzedni wpis:
Jaki model współpracy wybrać: co jeśli nie możemy przeprowadzać testów?

Optymalizacja konwersji łączy się z przeprowadzaniem testów. Niestety mają one swoje ograniczenia. A głównie jedno - potrzebny jest wystarczająco duży...

Zamknij