Szkolenia z Google Analytics, Google Tag Managera i Optymalizacji Konwersji 13-16 marca 2017, WARSZAWA

Zarejestruj się już dziś »


Jak efektywnie wykorzystać ankiety do zwiększania konwersji

Jak efektywnie wykorzystać ankiety do zwiększenia konwersji

Badania ankietowe to jedna z najbardziej wartościowych metod pozyskiwania danych jakościowych. Dzięki nim wiesz, dlaczego użytkownicy trafili na Twoją stronę, czego szukali i czy napotkali problemy w drodze do celu.

Z tego artykułu dowiesz się jak efektywnie wykorzystać ankiety w procesie optymalizacji konwersji. Nie zwlekaj zatem z lekturą ;)

1. Ankiety na stronie internetowej

Prostota to klucz. Jeśli chcesz się czegoś dowiedzieć, zapytaj bezpośrednio o to. Twoi użytkownicy powiedzą Ci jak się czują i jakie mają potrzeby. Jedyną rzeczą, którą musisz zrobić, jest upewnienie się, że zadajesz odpowiednie pytania w ankiecie na swojej stronie. W Conversion uwielbiamy ankiety na stronach – zawsze działają bez zarzutów w procesie generowania hipotez do testów. Jestem przekonany, że to rozwiązanie zadziała równie dobrze na Twojej stronie internetowej.

Jakie insighty powinieneś pozyskać od swoich użytkowników?

Dowiedz się, dlaczego trafili na Twoją stronę internetową

Intencje związane z przyjściem na stronę mogą różnić się między ludźmi. Z całym przekonaniem nie zawsze jest to Twój wymarzony cel – konwersja. Aby poprawić użyteczność swojej strony internetowej, musisz wiedzieć jakich informacji szukają na niej użytkownicy i jak je dostarczyć.

Na początku zapytaj użytkowników o powody, dla których odwiedzili Twoją stronę (niech to będzie pytanie otwarte). Następnie zapytaj, czy dostali to, po co przyszli. Na koniec spytaj, dlaczego odpowiedzieli tak lub nie na pytanie numer 2 (niech to również będzie pytania otwarte).

Zawsze wykorzystujemy taką ankietę przy próbie wyjścia ze strony. Świetnym narzędziem jest Survicate – pomoże Ci szybko i bez trudu zorganizować tego typu ankietę.

Zwiększenie konwersji - ankieta na wyjściu
Przykładowy toplayer z ankietą na wyjściu ze strony przedstawia zespół Smartinsights.com na swoim blogu

Kiedy pracowaliśmy z bankiem, dzięki takiej ankiecie dowiedzieliśmy się, że aż 20% użytkowników zamierzało znaleźć informacje kontaktowe. Co ciekawe, 80% z nich miało poważne problemy z osiągnięciem tego celu. Dzięki zdobytym informacjom poprawiliśmy stronę kontaktu, chociaż wcześniej nie zdawaliśmy sobie sprawy ani z jej istotności ani z faktu, że była niezwykle nieintuicyjna dla użytkowników. Wprowadzone zmiany znacznie poprawiły doświadczenie obecnych użytkowników i przyniosły wiele nowych leadów.

Jak w pełni wykorzystać zebrane w ten sposób dane? Możesz zintegrować je z danymi źródeł ruchu w Google Analytics i zdobyć w ten sposób ciekawe wnioski.

Pewnego razu przeprowadzaliśmy projekt dla serwisu kurierskiego. Zebraliśmy informacje o powodach wizyt, a następnie wdrożyliśmy je do Google Analytics. Odkryliśmy, że ruch bezpośredni i organiczny był skupiony na informacjach kontaktowych, natomiast użytkownicy ze źródeł CPC oraz mediów społecznościowych raczej szukały kuriera. Zdobyta wiedza pomogła nam zoptymalizować nie tylko stronę internetową, ale również podnieść efektywność oraz zwrot inwestycji z kampanii marketingowych.

Pójdź krok dalej i zapytaj swoich użytkowników, czy osiągnęli swoje cele. Jeśli odpowiedź brzmi ‘nie’, masz w kieszeni jasne rekomendacje optymalizacji serwisu.

Rekomendowane pytanie: Co sprowadza Cię na naszą stronę?

Dowiedz się dlaczego porzucili koszyk zakupowy

W branży e-commerce checkout strony jest niemal zawsze wąskim gardłem. Jeśli już wiesz, na którym kroku lejka odpływa najwięcej użytkowników, spróbuj znaleźć odpowiedź na pytanie ‘dlaczego?’. Zapytaj, dlaczego potencjalni klienci zdecydowali się zrezygnować z zakupów. To bardzo ważne – użytkownicy są przecież o krok od zrealizowania transakcji. Być może powinieneś wyszczególnić informacje o kosztach dostawy albo zapewnić, że dane osobowe będą bezpieczne. Z pewnością uzyskasz wiele pomysłów jak poprawić konwersję.

Rekomendowane pytanie: Dlaczego zakończyłeś zakupy w tym momencie?

Rozwiej obawy i wątpliwości

Jest wiele obaw, niejasności i wątpliwości, które możesz usunąć od ręki. Musisz tylko wiedzieć pod jaką postacią się kryją. Zapytaj wprost swoich użytkowników, jaka jest ich największa obawa. Jeśli się dowiesz, niezwłocznie zacznij zwiększać wiarygodność swojej strony.

Rekomendowane pytanie: Jaka była Twoja największa obawa przed wykorzystaniem naszych usług?

Wdrażanie ankiety to łatwa sprawa, szczególnie z wykorzystaniem Google Tag Managera. Możesz wybrać jedno z wielu narzędzi, np. Survicate albo opracować swoje własne rozwiązania.

Jeśli wybierzesz jedną z predefiniowanych opcji, lepiej analizuj dane na większej próbce użytkowników. Jeśli zadajesz pytanie otwarte – nawet jedna dobra odpowiedź może okazać się niezwykle wartości, jeśli tylko doprowadzi Cię do świetnych hipotez do testów A/B.

2. Ankiety dla zaawansowanych klientów

Darmowe i potężne źródło danych jakościowych. Zrób użytek ze swoich danych kontaktowych do obecnych i byłych klientów, którzy bardzo dobrze znają Twoje produkty i usługi. Poproś ich o odpowiedź na kilka prosty pytań otwartych (aby zachęcić ich do wypełnienia ankiety, możesz zaoferować np. kod zniżkowy). Odkryjesz w ten sposób, dlaczego od Ciebie kupują. Na tej podstawie dowiesz się też, czy przekaz na stronie jest odpowiedni czy zupełnie nieistotny dla nowych użytkowników.

Nasi klienci otrzymują ankietę 10 dni po dokonaniu zakupu. Wykorzystujemy Polldaddy do tworzenia i analizy ankiet. Zazwyczaj zadajemy 4 pytania:

Dlaczego zdecydowałeś się na zakupy naszego produktu?

Odpowiedzi albo potwierdzą, że Twoja unikalna wartość oferty spełnia potrzeby klientów albo pokażą, że nie komunikujesz wartości istotnych dla użytkowników.

Jak opisałbyś nasz produkt przyjacielowi?

Niezły trik: potrzebujesz tego pytania, aby dowiedzieć się, jakiego języka używają Twoi klienci, aby opowiedzieć o produkcie innym. Pomoże Ci to postawić się na miejscu klienta i dopasować treść strony do jego codziennego języka. To bardzo przydatne, jeśli pracujesz po stronie agencji i nie jesteś w pełni zaznajomiony z konkretnym biznesem i jego grupą docelową.

Dlaczego szukałeś produktu tego rodzaju?

To pytanie pomoże Ci odkryć motywy i bodźce klientów. Czasami będą całkiem rozbieżne z Twoim punktem widzenia.

Przykładowo, jeden z klientów centrum ogrodniczego przyznał się, że kupił najdroższą kosiarkę, ponieważ chciał mieć lepszy sprzęt niż sąsiad. Co możesz uczynić z taką odpowiedzią? Cóż, możesz dodać nową treść w kampaniach marketingowych, np. „czy jesteś gotowy na posiadanie najlepszego wyposażenia ogrodniczego w swojej okolicy?”.

Kolejny przykład: ktoś mówi Ci, że Twoje rozwiązanie oszczędza mu mnóstwo czasu na tzw. ‘robocie papierkowej’. Jaki slogan kampanii najlepiej wybrać? „Zapłać 50 złotych i załatw robotę papierkową w mniej niż x godzin”.

Jak dowiedziałeś się o naszej stronie internetowej?

Jeśli wiesz, gdzie klienci szukają Twojej strony, z łatwością zoptymalizujesz kampanie marketingowe. Na przykład, dystrybuuj budżet marketingowy do źródeł, które przyciągają najwięcej nowych klientów na Twoją stronę.

Właśnie poznałeś kolejne dwie metody jakościowe (o badaniach użyteczności i wywiadach z handlowcami przeczytasz tutaj), które pomogą Ci optymalizować współczynnik konwersji. Wykorzystaj zdobytą wiedzę i zacznij działać już dzisiaj!

Chciałbyś wykorzystać pełny potencjał danych jakościowych w procesie optymalizacji konwersji, ale nie wiesz, jak się za to zabrać? Skontaktuj się z nami już dzisiaj i poznaj nasze podejście do tego tematu.

Autor: Paweł

Paweł optymalizuje konwersję, szkoli, wdraża analitykę i dodatkowo zajmuje się marketingiem w Conversion. Jednak przede wszystkim Paweł jest nieskończoną kopalnią pomysłów, które napędzają naszą firmę. Jest absolwentem Szkoły Głównej Handlowej na kierunku Zarządzanie. Możecie przeczytać całą masę artykułów, które napisał oraz posłuchać go na konferencjach branżowych.





  • Rafał

    Cześć Paweł,
    Ciekawe pytania i ciekawe wnioski płynące z uzyskanych odpowiedzi :)

    „o badaniach użyteczności i wywiadach z handlowcami przeczytasz tutaj” – tekst jest niepodlinkowany.

    • Paweł Ogonowski

      Cześć Rafał,

      dzięki za komentarz i uwagę :) Tekst został już podlinkowany.

      Pozdrawiam,
      Paweł

x

Pobierz najnowsze case study

Przeczytaj jak Limango Polska wykorzystuje potencjał analityki internetowej w swojej organizacji.

Pobierz case study
Przeczytaj poprzedni wpis:
Jak poprawić konwersję z pomocą badań użyteczności i wywiadów z handlowcami

Przez ponad 6 lat zajmujemy się projektami optymalizacji współczynnika konwersji dla naszych klientów z różnych branż. Mamy świadomość, że dane...

Zamknij